Tuesday, February 24, 2009

Penemuan HSR Sastera Melayu Klasik Tertua Orang Pahang Perlu Bangga

HSR(Hikayat Seri Rama) adalah rujukan utama saya bagi membuktikan sejarah Pahang lebih mendahulu Sejarah Melaka , disamping itu juga Hikayat seri Rama membuktikan bahawa kesusasteraan Melayu klasik bermula dari Lembah bama iaitu dikawasan guai sai yang terletak berhampiran dengan Sungai Jelai dan terletak diutara Kuala Lipis.Saya begitu tidak senang hati setelah Hugh Califford telah memusnah segala khazanah kesusasteraan orang Lembah bama disamping dia memburu juga pahlawan kita Dato bahaman dan juga Mat kilau, dia sungguh tidak perihatin terhadap kesusasteraan Melayu sedangkan dia menulis tentang kesusateraan Melayu dengan baik .Namun saya gembira juga bila W.Linehan mengatakan bahawa buku Sejarah Melayu yang dibawa keJohor pada tahun 1612 itu bukan datangnya dari GUA diIndia tetapi datangnya dari Gua Sai ,diLipis yang merupakan termasuk dalam parameter kajian saya Lembah Bama (Abu Hassan Sham, 2001).Ini bertepatan sekali dengan kata penghantar oleh W.G.Shellabear kepada naskah Hikayat Seri Rama yang diperolehi dari paderi Archbisop Laud dalam tahun 1633 yang saya telah menunjukkan bukti-bukti bahawa ia ditulis oleh penduduk Lembah bama, W.G.Shellabear menulis lanjut dengan tercatat seperti dibawah :-

"this manuscript was a acquired by Archbisop Laud in year 1633 , as stated in the footnote on page 1 of the text and therefore probably not less than three hunderd years old.The spelling of such a very old MS( probably the oldest malay book in existence)

Latarbelakang cerita HSR adalah zaman prasejarah dan zaman Allah Adam, saya membongkar lakarbelakang, geologi dan geografi serta aspek kebudayanya hikayat ini dan mendapat natijah ia memang dihasilkan oleh seorang pengarang dari lembah bama, jadi orang Pahang harus bangga dengan penemuan ini. Nampaknya pendapat Nik Safiah Karim yang mengatakan (2008) bahawa buku karya kesusasteraan Melayu kelasik yang pertama iaitu Aqaid al-Nasafi yang dikarang dalam bahasa Arab dengan terjemahan bahasa Melayu bolehlah kita canggah.

Dr Aminudin

1 comment:

PUTERI said...

Salam Dr,

sy tertarik dgn kajian ini, boleh berikan penjelasan lebih detail lagi?