Thursday, February 12, 2009

Musim Mengemping Dalam Kenangan


Kini diRelong tiada lagi mana-mana rumah buat emping untuk makan bersama keluarga dan kawan-kawan.Zaman saya masih bersekolah rendah diRelong dulu, perkara inilah yang paling mengembirakan kami.Disungai batu, rumah lama saya dekat gua bama dan gedung wan saya lah tempat popular mengemping.Saya masih ingat Kakak Nab dan Abang Nor masih tinggal dengan wan dekat rumah kami.Bila tiba musim mengemping iaitu biasanya musim padi hampir masak kami mengemping yang biasanya waktu malam.Ramai kawan-kawan datang seperti Abang Mat,Aruwah Abang akil, Akak Milah,Abang Hamid datang sama tolong membantu.Emping sebenarnya kena tumbuk dalam lesong dengan alu ataupun indek.Hari ini kita nak cari indek tidak terdapat lagi, taktahulah saya kalau ada lagi rumah diRelong yang menyimpan indek sebagai barang antik.Saya ada tanya pejabat kraftangan kuantan,mereka kata tak ada tapi lesong ada.Bila saya tengok, lesong pun suadah hampir reput, jadi pada tukang kayu yang boleh membuat lesong,silalah buat,insyallah saya akan beli.

Bebalik kepada pesta atau acara mengemping tadi biasanya setelah ditumbuk emping yang siap ditampi boleh dimakan terus atau dimakan dengan serawa telor.Ia juga boleh ditumbuk dengan gula kabung dan dimakan dengan kelapa parut,sungguh enak.Hari ini mengemping diRelong hanya tinggal kenangan dan dalam kajian saya terhadap lembah bama ada saya sentuh mengenai perkara ini untuk kenangan -kenangan.Jadi bagi mereka yang ada gambar indek dan pesta mengemping bolehlah berikan kepada saya untuk dipaparkan dalam blog ini.

2 comments:

Hanya untuk aku said...

Salam hormat dari saya pada sdr. seandainya ada sesuatu yang tidak kena saya mohon maaf..sebenarnya saya masih mengikuti semua catatan sdr. dan yang terbaharu tentang catatan Sdr. tentang " Musim mengemping dalam Kenangan " sungguh mengamit penghayatan seorang anak kampung...tahniah sdr..

Dr. Aminudin Abdul Karim said...

Terima kasih atas penghormatan sdr Mohd Suak.Baru ini saya ada balik keulu teris, jumpa Tokempat disana dan mereka amat teruja dengan peristiwa empang jalih.nanti saya akan ceritakan.tk

Dr Aminudin