Wednesday, February 11, 2009

Musim Getah Meluruh

Saya ada balik kampong pada awal bulan Februari ini keRelong.Sepanjang jalan dari Kuantan ke Kuala Lipis menerusi jalan Jengka Pusat KeJerantut Melalui Kuala Tembeling, kemudian Mela, Kerambit dan Kekuala lipis, pemandangan sungguh indah walaupun panas terek.Saya bersama Tok Imam ,Batu Hitam balik keRelong menjengok Ayah dan Emak dan juga Amir.Pemandangan ini teringat saya keadaan yang sama diUSA dan Jepun semasa belajar dahulu iaitu menghadapi musim bunga tetapi disini kita musim getah luruh.Penoreh getah sudah tidak dapat menoreh dan lagipun harga getah sekarang telah jatuh teruk.Ekonomi dunia dalam geraf menjunam dan diUSA banyak kawan saya yang telah berhenti kerja, kena cari kerja partime.Negara kita masih gawat politiknya diPerak.Dengar 2 menteri besar dalam satu kapal dan salah seorang penduduk pulau pangkor yang saya kira boleh membawa kapal dengan baik.Semasa saya di OBS(out bound School ,Lumut dulu kalau sebut Pulau Sembilan semua kecut nak belayar kesitu, maklumlah masih jadi kedet, sekarang sudah tidak takut lagi,malah ada kawan-kawan dan jadi boss dan datok-datuk.Jadi masa getah meluruh kena ada satu skim bantu penoreh oleh kerajaan jangan pada nelayan dan petani aje.Jadi Tok Pa kena tengok ini.

Dr Aminudin (pernah kerja dengan Tok Pa)

No comments: