Tuesday, February 17, 2009

Mengutip Gondang, Siput babi dan Siput Sedut

Gondang,siput babi dan siput sedut adalah haiwan banyak terdapat dikampong Relong.Gondang banyak disekitar gedong-gedong dekat rumah lama kami sungai batu, paya wan kiah, paya We Muhammad dan lain-lain tempat.Siput babi pula akan banyak datang pada tempat kita buat tanam sayur dekat rumah macam ayah selalu tanam sayur mentimun,kacang,lada dan keledek.Manakala siput sedut ini banyak dapat dekat sungai teris atau radir-radir (sistem pengairan yang unik diRelong, dimana akan saya catatkan khas untuk tajuk ini, lagipun ada termasuk dalam kajian Lembah Bama).Semua haiwan yang saya sebut diatas tadi ada mendatangkan manafat pada kami dan juga masalah.Gondang ini akan menganggu kita bila nak menjala ikan dalam gedong kalau banyak sanggat.Maklumlah kalau sekali jala aje kena gondang berat jala nak angkat.Tetapi gondang ini mempunyai faedahnya untuk kami beri makan itek atau angsa supaya ia jadi sihat dan gemok.Ayah dan emak ada juga bela itek dan angsa jadi saya kena cari gondang dalam gedong-gedong untuk beri makan mereka dengan dicampurkan bersama rembia yang banyak ditanam didekat gedong wan.Itek dan angsa ni dagingnya saya tidak suka tapi menjadi kegemaran saya telurnya yang emak selalu buat gulai lemak bersama ikan kering salai yang kami buat sendiri.Begitu juga tel0r itek dan angsa ni boleh buat telor masin yang juga sedap dibuat lauk tambahan.Gondang yang saya tahu dari Akak Nab boleh buat ubat penyakit buwasir, ada kawan saya dekat hospital kuantan pun kata memang daging gondang mujarab sebagai ubat buwasir jadi belalah godang banyak-banyak macam sekarang orang bela lintah.Dulu kami benci lntah sekarang orang suka lintah kerana boleh menyedut darah kotor mereka.Jadi siapa yang berpenyakit buwasir baik makan daging gondang sebab saya pernah makan secara membakarnya dan rasa lebih sedap dari daging ayam kampong.

Siput babi memang takboleh makan, tapi kalau nak makan juga boleh cuba sebab kawan-kawan saya dibangkok semua binatang dimakannya.Siput babi ini mengutipnya ada trillnya sebab bila kita dapat aje, kita akan ambil dan hempas ketanah keras atau batu.Ini adalah salah satu cara kita nak lepaskan geram bila ada tension, maklum sajalah kalau dipejabat macam kuala lumpur atau Putrajaya banyak masalah pejabat kita hadapi jadi bolehlah cari siput babi dan hempaskan dia atas jalan dan pekiklah dengan kata-kata seperti pergi perjalan sama lu, hampuras,boleh belah dan lain (tapi jangan mencarut ya) tetapi masalahnya mana ada siput babi.Jawapannya ada sebab saya buat kebun dirumah kerjaan Putrajaya membolehkan saya menanam pisang,jambu,serai,betik dan lain-lain dirumah kami diPercint 8.Kamilah peneroka Putrajaya masa tu.

Akhirnya siput sedut ini adalah siput yang boleh dimakan .Ia boleh dibuat gulai lemak cili padi dan biasanya kami campurkan dengan labu atau keledek atau rebung.Jadi kalau makan kena sedut isinya, sedanpnya takterkata.Jadi sebab itu saya panggil siput sedut.Selain dari itu emak gunakan dia untuk dibuat kapor sirih dengan dibakar hingga lebor.Itulahdiantara tugas atau assignment yang saya kena buat masa kecil-kecil dulu.

Dr Aminudin (bercadang ternak gondang secara komersial)

No comments: