Saturday, March 21, 2009

Tuwar dan Toman (Ophicephalus micropeltes0


Tuwar adalah juga sejenis alat menangkap ikan yang kami gunakan menangkap ikan semasa saya kecil dahulu.Tuwar ini macam juga ranggas yang saya perkatakan sudah tiada kedapatan lagi sekarang dan bebudak sekarang sudah tidak ketahui lagi.Walaubagaimana pun saya telah melakarkan pada ketas untuk saya scan dan muatkan dalam blog ini.Saya memperolehi tuwar ini dari buatan ayah yang disiratkan menggunakan bilah-bilah pedor yang telah dibuang empulornya.Ia disiratkan sebesar lenggan orang tua dan diberi mulut bagi ikan masuk dan diikat sebelah hujungnya.Tuwar ini akan kami pasang dicelah-celah batas atau laluan ikan yang kami percaya banyak ikan hilir dan mudik.Biasanya waktu musim padi menguning hendak masak banyaklah tuwar yang dipasang tengah-tengah paya ini.Ikan yang biasa mengena tuwar adalah toman (Ophicephalus micropeltes),sembilang dan puyu yang memang banyak musim padi nak masak.Sebelah petang bila lepas saya balik sekolah kami, biasanya Jefri dan Alim akan memasang tuwar ini dalam paya kami dan paya Pakangah man.Besoknya dalam masa yang sama kami akan pergi menengok tuwar ini dan biasanya akan sendatlah dengan ikan toman,sembilang dan puyu dalam tuwar tersebut.

Ikan tersebut kami agihkan dan bawa balik kerumah untuk dibuat lauk.Toman amat sedap dimasak dengan timun tahun masak tempoyak ataupun dimasak lemak dengan terung telunjuk (Solanum melongena).Dalam kampong kami apabila berikan (menangkap) tuwar tidak pratikal kerana ia kecik lagipun kadang-kadang orang terpijak akan dia sebab kecik, jadi keadah memasang tuwar ini menjadi kegemaran Jefri dan Alim sebab mereka kecik dan emak mereka takberi berikan sebab nasih kecil lagi lagipun kalau ada lintah takke nyaya bebudak ini.Selain dari kena tuwar ini toman seperti yang saya ceritakan juga boleh dipancing dengan mudah didalam paya kami atau dalam gedong wan.Biasa bab memancing toman ini abang Mat Reneklah yang paling handal dengan menggunakan umpan anak katak.Banyak dia dapat toman bila memancing dan dapat pula yang besar-besar belaka.hari ini ikan toman dah naik harga sebab orang banyak buat tonik haruan dan ubat supaya cepat sembuh bila menjalani pembedahan.

Dr Aminudin

No comments: