Wednesday, March 18, 2009

Sistem Pengangkutan Zaman Silam DiLembah Bama(Kuala Lipis) Part II


Menurut catitan dalam www.answers.com/topic/pahang-river telah menyebut bahawa zaman silam Sungai pahang dan Sungai Muar hampir bersambung disuatu tempat berhampiran Jempul.Negeri Sembilan.Perahu para perdagang dari Muar akan meneruskan perjalanan mereka hingga keKuala Pahang,Pekan atau KeKuala Lipis.Jalan Penarikan yang bermaksud menarik perahu telah ditemui diabad yang ke14 juga merupakan jalan bagi pedagang Arab yang menjalankan perniagaan dan mengembangkan agama Islam.Sungai Pahang menurut web juga terjadi akibat faktor geografi dan merupakan sebahagian dari warisan North Sunda River yang mempunyai rangkaian dengan Sungai Mekong diVietnam,Sungai Chao Phraya diThailand dan Sungai Rajang dan Baram diSarawak.

Tradisi pembesar Pahang dizaman tersebut adalah mengawal dari segi pemerintahan dan juga ekonomi ,umpamanya Tok Raja Orang Kaya Indra maharaja Purba Jelai, menurut penulis Zakaria Md Dom mempunyai kekuasaan meliputi daerah-daerah dari Tanjung Lindung disebelah hilir berhampiran Jerantut hingga keperbatasan Perak dan Kelantan.Manakala daerah Tembeling dibeli oleh Tok Raja Kota Lima Puluh dari Raja Johor yang menjadi pemerintah Riau dan Lingga.Kesimpulannya menurut Zakaria Md Dom bahawa Daerah Jelai adalah berpisah dengan Daerah Pekan dan dipunyai dan diperintah oleh Raja Johor-Riau dan Lingga yang juga memerintah Pahang ketika itu (Zakaria Md Dom ,1996).Penulis yang menjelajah hutan belantara semenanjong Tanah Melayu seperti Carveth Wells dangan penuh pengalaman dalam bukunya Six Years in Malay Jungle ada sedikit sebanyak memberikan gambaran kepada kita tentang sistem pengangkutan air dan jenis pengangkutan yang terdapat diKuala Lipis, belau menulis :-

" The boat was very gracefully carved dugout,about twenty-five feet long and three feet wide.The deck was make of strips of bamboo, and in the bow were running boards for the four coolies who poled the boat.In the stern was a kajang,or roofed stracture underneath which i lay in comfort upon a mattress, with the kemudi ,or steerman, behind me " (Carveh Wells,1925)

Pengalaman membina jalan bagi sistem pengangkutan keretapi diPahang oleh Carveth Wells begitu menyeronokannya disamping itu dia juga memberikan gambaran kepada kita tentang begitu mudahnya beliau mendapatkan lauk bagi makanan untuk pasukan pembinaannya seperti dari rusa,seladang,ikan,ayam hutan dan lain-lain.Begitu juga dari catatan penulis ini kita dapati bahawa sistem pengangkuatan air menerusi Sungai Jelai dan Sungai Tanum diKuala lipis amat baik sekali.Jadi tidaklah menghairankan kepada kita sistem pengangkutan sungai yang merentang ditengah Semenanjong Tanah Melayu dari Pantai Barat lalu kelembah bama dan hingga ke pantai timur tanah Melayu yang terdapat di zaman purba itu yang menjadi kajian saya ini tentulah lebih baik lagi.

Bersambung Part III

Dr Aminudin

No comments: