Friday, March 20, 2009

Kukur


Kukur (grater) adalah sejenis alat yang biasanya kita mengukur kelapa atau nyor.Kukur ini sekarang mungkin tidak banyak lagi kita simpan dirumah dan saya percaya dalam sepuluh tahun lagi anak-anak kita tidak mengenalinya lagi.Macam gobek yang pernah saya catatkan dalam blog saya ini.Jadi biarlah orang nak kata kepada saya yang tentang saya corekkan itu tidak mengikut piawaian akedemik mereka.Apa yang saya catatkan adalah berdasarkan realiti dizaman saya dan berdasarkan komputer minda saya.Bagi kukur ini dimasa saya kecil ,saya akan diarah oleh emak mengukur kelapa kalau dia banyak kerja lain, misalnya masa dia hendak mencabut bulu ayam bila kami nak masak gulai ayam dan kalau ada wayang gambar jabatan penerangan dikampong kami emak akan memasak awal dan dia selalu minta saya mengukur kelapa.kukur biasanya badannya dibuat dari kayu dan mata kukur itu dari besi yang diberi mata biasanya bulat dan tajam.Bila kita nak mengukur kenalah duduk diatas kukur tersebut dengan memegang kelapa yang berisi untuk diparut.

Orang kampong saya juga selalu bergotong-royong mengukur kelapa bila ada kenduri kawin,jadi orang-orang perempuan akan datang kerumah orang kawin ini dua-tiga hari sebelum kenduri kawin tersebut untuk mengukur kelapa.Selain dari bergotong-royong mengukur kelapa bila orang kawin, kami dikampong juga dahulu membawa kelapa beberapa biji seorang untuk diberi kepada rumah orang kawin.Inilah situasi dulu yang tidak dapat lagi kita lihat hari ini, iaitu bergotong-royong dan membantu memberikan barangan kepada orang yang hendak buat kerja kawin.Seingatan saya bila diadakan gotong-royong mengukur nyor ini saya memang suka membelah kelapa yang telah dikupas, ini adalah kerana selain dari dapat minum air kelapa saya juga berminat mencari tombong kelapa yang ketika itu zaman bebudak bagi saya adalah enak bila dimakan.Hari ini bebudak sekarang bila sebut tombong kelapa dah terlopong, taktahu.Manakala zaman sekarang kelapa telah dikukur dengan mesin dan dipasar besar Kuantan pula saya dapati ada menjual santan kelapa , begitu juga dipasar-pasar besar saya lihat santan kelapa telah dibungkus dalam kotak macam air minuman saja, alangkah mudahnya zaman moden ini, itulah permodenan yang kita mahu akhirnya kita lupa budaya kita dan kukur akan akhirnya terkubur!

Saya akhiri entry ini dengan perpatah Melayu yag berbunyi Kukur apa kepada kukur,nyor juga yang binasa, tahukah anda maknanya ?

Dr Aminudin

No comments: