Monday, March 9, 2009

Kaloi (Osphronemus goramy)

Kau
ikan yang ku intai
didalam telaga dekat Bukit Berangan
seekor yang amat cantik berenangan dalam air jernih
dan bila balik dari sekolah aku akan menjengokmu dalam telaga itu
sambil kutegok air dalam telaga itu dengan sebuah tempurung kelapa disedia Tokguru
kau tahu aku mengintaimu wahai sikaloi
serta menantikan aku mencampak
pucuk-pucuk kangkong
kegemaranmu.

Kini
kau tiada lagi bersama telaga itu
tanah sekitarnya jadi usang dan tidak diusahakan
lagipun anak-anak Tokguru telah menjadi orang besar dan lulusan tinggi
sedangkan aku masih mencari seekorlagi kaloi pengantimu.

Tiba-tiba ayah memperolehi seekor dari Sungai Teris yang hampir tertimbus
lantaran pencemaran tanpa henti dihulu sana
dan seekor kaloi terdampar ditebingnya.

Ku
bina sebuah kolah yang bebatu kami kutip dari Kuari
yang tidak diusahakan lagi dikaki Guabama
Tapi
Kau juga hilang entah kemana
akibat air kolah yang melimpah bila hujan dimusim tengkujuh
Kini
aku tetap mencari seekor kaloi yang kusenangi
diTasik Cini dengan bertanyakan pada Li Janggut adakah
ia masih ada ditasik yang legenda itu
dan kini masih belum kutemui.
Kaloi oh Kaloi
satu hari nanti pasti juga aku temui kau untuk ku belai.

Kedai Ikan,Batu 5,Kuantan, 2009.

Dr Aminudin

No comments: