Wednesday, March 4, 2009

Temerloh Bandar Ikan Patin atau Seniman Sudirman


Bila saya melihat papan tanda menghala kebandar Temerloh yang berbunyi Temerloh Bandar Ikan patin untuk membeli buku-buku DBP diBandar Temerloh ,saya teringat kisah saya berkhidmat diPejabat Tanah dan daerah dahulu. Saya rasa perusahaan ikan patin tu, kami yang mulakan dengan DO, Tuan Nasarudin yang baru-baru ni melompat dari UMNO kePKR dan kemudian dari PKR keUMNO, saya pun naik hairan pada gelagat orang politik.Masa saya dengan Tuan Nasar masa itu ada dua tiga sangkap ikan patin diTemerloh.Saya selalu menanyakan pada Tuan Nasar kenapa kita tidak berikan mereka Tol (permit sementara), dia kata takperlu, saya memikirkan ini adalah untuk mengutip hasil bagi negeri dan mereka menjaga kawasan mereka dengan baik, sebab dapat permit.Selepas itu bercambahlah perusahaan menternak patin diTemerloh.Kedai masakan ikan patin pun makin maju seperti Kedai pak Yusof, kedai patin dekat maybank dan lain-lain.Malahan dengan banyak perusahaan ini dan kerja kuat kakitangan pejabat tanah kami telah menjadi Juara sebagai Pejabat Tanah Terbaik Seluruh Malaysia dalam kategori kutipan hasil.Tapi sayangnya sistem SSB tidak menyebelahi saya kerana kemenangan ini sebagai ketua bahagian hasil tanah, tetapi ADO bahagian Pembangunan mendapat anugerah dari DO, Jaafar Mat ketika itu, saya memang terkilan dan kemudian memohon tukar keUPEN , Pahang.

Selain dari bandar ikan patin bagi Temerloh kenapa tidak bandar Seniman Sudirman yang namanya terkenal diperingkat antarabangsa.Sudirman ini kalau mengikut Abang Amid adalah sekelas dengan dia diSABS, Kuantan.Lagu Sudirman ,Basikal Tua begitu mengusik ingatan saya kepada seorang India Muslim yang sanggup berbasikal lebih kurang 10km kekampong kami,Relong hanya semata mencari nafkah dengan menjual roti tawar dan roti kaya dari Kuala Lipis.Jadi bagi menentukan bandar Temerloh jadi bandar ikan patin atau bandar Seniman Sudirman, biarlah penduduk Temerloh menentukan dengan kita buat undian dan bukan diberi kepada ahli-ahli majlis bandar Temerloh membuat keputusan.Sudah sampailah masanya kita lebih memberi perhatian kepada public opinion.Biar orang Temerloh menentukannya.

Dr Aminudin (Kaget dengan Bandar Maran adalah bandar ayam kampong, kenapa tidakbandar ayam beroga.Kalu begitu Jerantut mahu jadi bandar Ikan Kelah, Bera bandar Sawit, Lipis bandar Empang Jalih, tersenyum saya dengan pendekatan yang kurang sesuai)

No comments: