Tuesday, March 31, 2009

Paluan Gong

Gong dipalu dikampong kami Relong berbunyi bila ada orang berpencak silat masa kenduri kawin.Saya masih ingat lagi masa Abang Nudin anak Tokempat Relong kawin cukup meriah, maklumlah dia anak Tokempat ,Kawin pula dengan anak DeBanun yang memang cantik, orang ramai datang berduyun-duyunlah.Gong seingat saya dipalu oleh Buhan Daud, saudara dia juga dan ada sekali dua saya cuba mengetoknya dengan menggunakan ketok yang dibuat dari kayu dan biasanya dibahagian kepalanya dibungkus atau dilapik oleh pembungkus yang dibuat oleh taliguni atau kain.Gong ini kalau terlalu dipukul dengan kuat ia juga boleh pecah dan kalau pecah inilah yang menjadi bunyinya tidak sedap didengar, kami gelar berdepir.Gong juga saya dapati digunakan dalam sesuatu pesta atau pembukaan sesuatu upacara akan dipalu bagi menandakan sesuatu pesta itu bermula.Jadi pembesarlah yang akan memalu gong ini.Terutama sekali Pegawai Daerah didaerah-daerah dan ahli-ahli politik iaitu YAB atau YB.

Kita telah melihat senerio politik UMNO sekarang yang dikatakan diambang zaman perubahan yang perlu dibuat.Gong telah dipalu dan tirai telah dilabuhankan setelah perhimpunan Agong telah tamat baru-baru ini.Saya sebagai orang luar melihat satu remedy perlu dibuat sekarang, kami seperti Dato Wan Abu bakar,Pak Abu,Dato Sulaiman Iberahim dahulunya adalah Team GSPS membantu kerajaan dalam menjaga keamanan jadi tiada salah diminta memberikan pendapat untuk memulihkan UMNO.Tetapi bagi saya sendiri setelah meminta Abang Long jangan mengitarkan saya keluar Pahang,tetapi tidak berjaya mendapat simpatinya dan dia mengarahkan SS menekan button supaya dikitarnya saya kerecyclebin dan jadi saya tidak ada orang ingin menolong seperti yang pernah saya katakan yang saya tiada kabel.Hari ini kitaran politik telah diambang pintu bagi Abang Long pula, jadi inilah lumrah alam yang menyinggah dia pula maka orang UMNO perlu mengambil ikhtibar bahawa selain dari mereka yang dalam UMNO perlu mereka juga patut sangat juga mendapat pandangan dari orang seperti kami yang pernah berkhidmat dinegeri Pahang dizaman era Keselamatan dan mendapat didikan dalam bidang gsps serta politik tentu banyak pengetahuan dan seharus bersedia memberikan sumbangan.

Dr Aminudin

No comments: