Monday, July 13, 2009

Tanjong Agas

Agas kalau menurut Kamus Delta,1988 adalah sejenis serangga atau sandfly.Agas ini memang kami benci zaman bebudak dahulu kerana selalu menganggu dan mengigit bebudak baik dalam sawah atau kebun getah.Ia memang mengigit kita dan bagi orang yang taktahan habis berbintat kulit kita.Jadi bagi menghalaunya kenalah kita bakar sampah supaya berasap yang membuatkan dia lari.Dalam daerah Kuantan, Tanjong Agas ada nama kampongnya dikawasan Sungai lembing tetapi namanya tidaklah sepopular sekarang iaitu dengan Tanjong Agas, diPekan,bandar diraja sekarang.Dahulu Tanjong Agas diPekan adalah tempat pendaratan bot-bot nelayan.Sebab masa saya bertugas diJabatan Keselamatan selain melihat adanya juga pendaratan pendatang haram Vietnam, saya ada juga melawat kawasan bersama kawan saya Inspektor Karim yang merupakan orang tempatan disitu serta mempuyai bot yang dijaga oleh saudaramaranya untuk kelaut.Jadi bagi mendapatkan ikan segar ada juga saya sekali sekala meminta dari Inspektor Karim.Hari ini Tanjong Agas, Pekan telah dibangunkan sebagai kawasan pembangunan industri minyak dan gas serta juga maritime pula.Bertuahlah orang Pekan tetapi apa pula pembangunan dilaksanakan diPahang Barat yang sudah pasti ia tidak seimbang kalau kerajaan tidak membangunkan sesuatu industri disana.Kalau initerus berlaku inilah yang dikatakan ketidakseimbangan pembangunan yang mana akan mencetus gelombang konflik atau ketidakpuashati dikalangan populasi dimasa akan datang.Berbalik kepada nama Tanjong Agas ini saya percaya banyak Agas dikawasan tersebut dan nama agas lekat pada perkampongan itu dan saya juga teringat semasa menjalan latihan ketenteraan diPort Dickson dahulu perkara yang paling mengingatkan saya ialah kepada Dr Badariah telah tertembak kawan kami dibahagian punggong, nasib baiklah peluru kapor,semasa menembak dilapang sasar, kalau tidak entahlah.Namun bagitu saya juga teringatkan pada Ho May Yong yang cantik orangnya dan pernah berkhidmat dikedutaan London telah patah kaki masa latihan ketenteraan inilah dan saya juga teringat kepada Tanjong Agas yang namanya terdapat dekat tempat latihan kami itu.Jadi Tanjong Agas ada juga diNegeri Sembilan.

Dr Aminudin

No comments: