Sunday, July 12, 2009

Paya Rambutan,Kuantan

Kampong Paya Rambutan,Kuantan terletak tidak jauh dari kampong paya Bungor yang telah saya ceritakan.Kampong ini memang banyak pokok-pokok rambutan yang hidup tepi paya dikampong itu, jadi nak mudahkan cerita orang-orang disitu menamakannya Paya rambutan kampong mereka.Semasa saya bertugas sekejab diPejabat Daerah Kuantan saya ada melawat kampong ini yang ketika itu terkenal dengan perternakan ayam belandanya.Memang ayam belanda ini masa saya bebudak suka menyakat ayam itu yang bunyinya kolok-kolok itu membuat kita ketawa dan suka mengajuknya.Ayam ini memang kegemaran orang Amerika Syarikat bila menjelang krismas.Semasa saya disana ada juga kawan-kawan mempelawa saya memakannya tapi saya menolak kerana tidak disembeleh, namun ada juga yang menyediakan juadah ini kepada saya yang beliau kata diimport dari Iran, maka adalah saya pernah menikmatinya.Daging Ayam Turkey ini memang ada dijual dikedai-kedai menjual roti burger dikedai Dolnut dibandar-bandar besar kita.Memakan daging ayam lebih baik dari daging merah yang kandungan cholesterolnya adalah rendah.Bebalik pada kisahpokok rambutan dimasa saya bebudak dikampong Relong dahulu tiada banyak yang jenis berbuah lekang seperti sekarang umpamanya rambutan jenis gulabatu,anak sekolah, gading muar dan lain-lain yang hanya ada rambutan kampong dan rambutan gading.Namun begitu rambutan yang tak lekang ini ada baiknya kerana ia boleh dijeruk dan kejun sepertimana yang pernah saya coretkan dan kita memang dah tak merasa rambutan jeruk lagi.Hari ini rambutan lekang sungguh banyak dan sekarang bulan Julai musim buah rambuatan nampaknya agak menjadi dibeserah.Kadang-kadang bila terlalu banyak pula inilah menjadikan ia membuatkan rambutan tidak berharga pula.Jadi hasrat FELDA ingin jadi pengeluar daging dan sayor seperti yang saya perkatakan perlulah bijak merancang dalam pengeluran bahan pertanian itu nanti ia itu dengan kata lain dari sudut keberkesanan kos( kos efective).

Dr Aminudin

No comments: