Saturday, July 18, 2009

Kg.Gudang Rasau,Kuantan

Sebenarnya kampong Gudang Rasau,Kuantan atau juga Batu Lima,Kuantan adalah tempat mula-mula saya tinggal diKuantan semasa saya berkhidmat diJabatan Keselamatan.Kami tinggal dirumah sewa Wak dekat Jabatan Pertanian masa itu, kini telah menjadi Kolej Islam Pahang.Masa itu kami tinggal sesama bujang iaitu Rahman Hassan,Ina Hassan,Kama Cigu Bakar dan Amran.Mereka ini ada saya coretkan dalam blog saya yang lepas.Hari ini bila saya melawat semula rumah yang kami sewa itu sudah tiada tetapi rumah Abang Shak,Ustad Siraj dan Abang Ali masih ada dan yang masih disewa oleh orang.Abang Shak dan keluarganya telah memiliki rumah diPematang badak.Ustad Siraj telah balik keRelong dan begitu juga Abang Ali pun dah balik keRelong.Bebalik kepada kampong Gudang Rasau ini saya difahamkan berasal nama seorang yang membina gudang simpanan kayu disitu dan sempena gudang beliau ini, nama kampong tersebut dinamakan.Namun sekarang telah ditukar pula kepada nama tokoh pahlawan Mat Kilau yang kemunculanya dan mengistiharkan diri sebagai Mat Kilau dikampong inilah, dan dewan orang ramai pun telah dinamakan sempena nama beliau ini.Begitu juga sekolah yang berhampiran jalan Pekan-Kuantan tempat Anderil sepupu saya mengajar itu dinamakan Sekolah Mat kilau, jadi tidak sia-sialah perjuangan Mat Kilau menentang penjajah dimana namanya terus dikenang.Hanya saya tertunggu sebuah film yang dikatakan akan mengisahkan perjuangan Mat Kilau hingga kini yang dikata memakan belaja berjuta-juta ringgit belum memulakan pengambarannya.Kajian saya tentang sejarah Pahang dah dihantar untuk percetakan secara diam-diam saja tidak perlukan publisiti secara besar-besaran.Inilah dunia gelagat syarikat kooprat hari ini yang penuh publisiti macam sebuah syarikat yang dikatakan bercadang mendirikan kilang aluminium diTaman Industri Gebeng ,satu ketika dahulu sebenarnya mahukan salah sorang dari pengarahnya mendapat pingat datuk dan bila dah dapat pingat projek itu hingga kehari ini belum beroperasi lagi.Kawasan sekitar Kampong Gudang Rasau ini ialah Kolej Mara dan Kolej Islam Pahang jadi banyak perniagaan berkaitan pelajar boleh dijana pendapatan orang kita maka penduduk sekitarnya perlu merebut peluang ini dan saya juga dapati Institiut Kemahiran Mara seberang jalanpun hampir siap.Inilah peluang perlu direbut oleh penduduk disitu.

Dr Aminudin

No comments: