Sunday, July 19, 2009

Kampong Nama Sungai DiKuantan

Banyak juga dari pemerhatian saya bahawa nama kampong-kampong diKuantan yang berasalkan nama sungai iaitu seperti Kampong Sungai Karang,Kampong Soi,Kampong Penor,Kampong Sungai Isap,Kampong Sungai Baging dan lain-lain.Kampong Sungai Baging terdapat pusat Penyelidikan Mardi, Kampong Sungai Karang terdapat masjid yang cantik dimana saya difahamkan banyak sumbanganya didermakan oleh TM Pahang.Disitu juga terdapat sebuah Pusat Hafiz Al-Quran didirikan berhampiran papan tanda besar milik syarikat memajukan hartatanah diSungai Karang.Begitu juga Kampong Penor ditepi jalan Kuantan-Pekan yang sekarang terdapat penjara penor juga mengambil sempena Sungai Penor.Semasa saya berkhidmat dijabatan Keselamatan dahulu Penjara terletak didekat kompleks Teruntum sekarang dan sekarang ianya telah dipindahkan kePenor.Kampong Sungai Isap telah saya coretkan dalam entry bertajuk Pematang Badak yang lepas.Manakala kampong Soi adalah terletak ditepi jalan dari Tanjung lumpur menuju kePenor.Kampong Soi ini mengambil sempena nama Sungai Soi yang mengalir kesungai Belat dan airnya sampailah keTanjong Api,iaitu diKuala Sungai Kuantan.Kampong Soi sebenarnya dirancang sebagai suatu penempatan baru bagi menerima limpahan pembangunan diKuantan.Namun pembangunannya agak perlahan berbanding dengan Kampong Kempadang yang tidak jauh dengannya.Memang Teori Kemudahan infrastruktur seperti yang saya terangkan sebelum ini memainkan peranannya.DiKampong Kempadang saya lihat sekolahnya baru dan cantik, baru-baru ini pula saya dapati dalam akhbar dimuatkan upacara perasmian Pusat Tenun Pahang dilaksanakan dikompleksnya disitu.Maka sudah pasti ia membangun dengan pesat dikawasan disitu berbanding kawasan lain.

Dr Aminudin

No comments: