Thursday, July 16, 2009

Bandar Indera Mahkota,Kuantan

Bandar Indera Mahkota,Kuantan dibina bagi menampong perkembangan bandar Kuantan yang baru.Namun begitu pembangunan Bandar Kuantan Lama ditepi sungai Kuantan masih dijalankan dengan rancak.Saya difahamkan notis-notis diberikan kepada pemilik gerai medan selera tepi sungai sudah lama diserahkan bagi membangunkan bangunan kedai baru disitu.Bagitu jugalah bangunan baru yang dibina oleh PASDEC tempat kami memilih durian yang banyak musim buahan depan padang atau dekat pokok buluh kini dimiliki oleh PASDEC,Bank Rakyat,Bank Islam dan lain-lain.Perancangan Kerajaan mengambil ailh estet Sungai Talam dahulu untuk membina Bandar Indera Mahkota adalah baik namun seperti yang saya pernah katakan agensi kerajaan yang menjayakannya tidaklah mempunyai KPI yang memberansangkan.Ia ibarat pahat yang hendak selalu dihentak dengan penukul.Selain dari itu strategi pemasaran PASDEC yang membangunkan Indera Mahkota perlu terancang dan sistematik.Pembangunanya disitu banyak ditumpukan kepada agensi kerajaan seperti sekarang didirikan bangunan KWSP,Kementerian Pendidikan,Kementerian Dalam Negeri,Kolej Swasta dan lain-lain.Pembangunan rumah kedai saya lihat tidak melihatkan satu rekabentuk yang cantik, jadi ini membuatkan barisan kedai sebelah perumahan bagi kakitangan kerajaan itu banyak yang tidak disewa atau dilanggan.Memang tidak dapat saya nafikan lot-lot banglo yang dahulu diberikan kepada kakitangan kerajaan sekitar RM 4 sekaki persegi telah dibina banglo mewah oleh mereka.Kawan saya seperti Wan Hamzah,Datok Alias,Dato Sharifah,Dato Puad dan lain-lain membina rumah disitu namun saya lihat taman reakreasinya tidaklah seindah mana diurusan oleh MPK, ini mungkin bos nombor wahid, MPK tidak tinggal disitu.Saya mengharapkan Indera Mahkota mempunyai mercutanda bangunan syarikat multinasional dan institusi perbankan.Ini tidak berlaku kerana strategi pemasaran PASDEC itu sendiri tidak berkesan.Jadi sudah tibalah masanya kita bersifat aggerasif dalam bidang pemasaran antarabangsa dan orang-orang yang mempunyai kemahiran dan ilmu dalam bidang ini patutlah menerajui PASDEC, orang lama perlulah berundur serta memberi peluang kepada generasi muda dan kebanyakan saya lihat rambutpun dah terlalu putih dan perlulah pula meningkat amal-ibadat untuk akhirat dan berihatlah bersama keluarga.

Dr Aminudin

No comments: