Saturday, July 11, 2009

Chengal Lempong,Kuantan

Kampong Chengal lempong,Kuantan adalah perkampongan yang bersebelahan dengan Kampong Balok seperti yang pernah saya coretkan.Kalau kampong balok namanya diperolehi n dari banyaknya balak-balak zaman dahulu begitu juga dengan kampong ini kerana banyak pokok chengal yang dikatakan ringan(orang pahang mengelarnya lempong).Jadi dengan banyak pokok chengal yang ringan dikampong ini ia mendapat namanya dan diperingkat awal kampong ini dibuka kebanyakan rumah orang disini dibuat dari pokok chengal.Kalau dilihat dikebanyakan rumah-rumah kampong ini sekarang telah banyak banglo-banglo yang didirikan malahan diutara kampong ini terdapat apartment mewah yang didirikan dan saya difahamkan milik pelabur dari Singapura.Begitulah juga disebelah pantainya ada hotel besar milik LKPP didirikan bagi menarik pelancong datang keKuantan.Saya juga dapat melihat industri batik ada didirikan disekitar kampong ini.Malahan saya juga kerap minum teh tarik di resturan Alif yang ada ditepi jalan menuju kepekan Balok.Apa yang saya tidak dapat lupakan kepada seorang personaliti di kampong Chengal Lempong ini ialah kepada Pak Hamid yang pernah menyembuhkan sakit belakang saya yang dikatakan salah satu tulangbelakang saya telah tergelincir.Beliau adalah seorang tukang urut dan bomoh yang handal, malah beliau ada memberi tahu saya pernah mengubati Dato' Alias bekas Pegawai Daerah Bera yang telahpun bersara, namun pada hari ini Pak Hamid telah pun uzur.Jadi pada hari ini harga tanah dikampong Chengal Lempong telahpun mendadak naik berikutan perkembangan pekan Balok yang juga telah membangun dengan pesat.Maka kayu-kayu Chengal walaupun lempong atau ringan sekarang jadi begitu mahal.Inilah dikatakan peredaran zaman dimasa sumber asli semakin berkurangan sedangkan kegunaan masih diperlukan.

Dr Aminudin

No comments: