Monday, July 6, 2009

Pulau Kujan/Kuala Kujan,Temerloh

Pulau Kujan mahupun Kuala Kujan, Temerloh adalah kampong yang masih segar dalam ingatan saya, semasa saya bertugas diPejabat Daerah dan Tanah Temerloh.Kampong ini ramai keluarga Jasni (saya panggil dia Mi) tinggal disitu.Mengikut ceritanya Kujan ini adalah nama seorang Jawa yang membuka penempatan disitu dan selalu pula hujan diKuala Sungai menyebabkan nama Kampong Kujan lekat.Kalau saya tidak silap usahawan Temerloh bernama Yusof Kujan agaknya dari keturunan inilah agaknya, kalau tidak masakan namanya bin Kujan.Hari ini saya difahamkan Mi tidak lagi tinggal dikampong tersebut tetapi disekitar perumahan dekat Petronas simpang keLebuhRaya Kuantan-Kuala Lumpur.Masa saya bertugas diTemerloh, masa Do, Jaafar Mat kami ada membuat program rumah PPRT yang dikendalikan oleh Unit PLB, secara gotong-royong, kami bersama orang kampong dan jaga pasukan keselamatan membina rumah tersebut dan ini dapat membantu mereka yang memerlukan rumah masa itu.Manakala dari segi tugas pula Mi adalah kakitangan yang secara langsong membantu saya membuat lelongan tanah dan kami telah membuat inovasi teknik lelongan tanah berasaskan komputer.Kami telah memenangi anugerah Khas dari Mampu dalam pertandingan yang diadakan bagi seluruh Pejabat Daerah DiMalaysia itu.Disamping itu Jasni adalah seorang kakitangan yang rajin menimba ilmu dan saya difahamkan dia belajar secara persendirian peringkat ijazah dan Sarjana diUPM.Namun dalam perkhidmatan awam disatu ketika dahulu ijazah bukanlah ukuran kekananan tetapi adalah senioriti tetapi hari ini saya diberitahu bahawa lulus peperiksaan pula adalah salah satu kreteria untuk naik pangkat.Jadi bukanlah mudah untuk naik pangkat dalam perkhidmatan awam namun apa juga tuntutan oleh kakitangan awam terutama dekat pilihanraya sentiasa dipenuhi oleh Kerajaan.Maka beruntunglah kakitangan kerajaan untuk pilihanraya yang akan datang dan bersedialah dengan cadangan dari sekarang.Bagi kami yang telah pencen macam saya, cc Baha,Embong dan lain-lain mungkin ingin mencadangkan kenaikkan pencen pulak.

Dr Aminudin

1 comment:

Relevan said...

Salam wehh..kg kome dekat jer dgn pulau Kujan tu..