Friday, October 30, 2009

Memperkenalkan Peribahasa Jepun Digandingkan Dengan Peribahasa Melayu Siri 2


6.Aita kuchi ni botamochi (Tuah datang menang tidak disangkakan)
Pepatah Melayu juga ada mengatakan yang Tuah Badan merupakan untung yang tidak disangka-sangka.Begitu juga Tuah Semangkuk yang mendapat feadah bersama.Namun begitu ada juga tuah membawa malang iaitu pepatah berbunyi Tuah Sebesar Bukit, Celaka Menimpa badan.

7.Aite o mite ho o toke (Jawapan yang bodoh memperlihatkan kebodohan kita)
Pepatah kita ada juga sedemikian iaitu Bodoh tidak dapat diajar ,cerdik tak dapat diikut yang membawa erti bodoh dan tidak menerima nasihat dan Bodoh Sombong pula lagi teruk yang membawa erti bodoh dan degil.

8.Akuin niwa akuka ari (Kejahatan akan menerima balasan)
Bidalan kita ada berbunyi Jangan diperlelar timba keperigi,kalau takputus genting yang bermakna kelakuan jahat kalau diulang-ulang, padah akibatnya.Begitu juga bidalan yang berbunyi Jangan kamu sangka, kapal api besi itu pun masuk guri juga yang bermakna orang yang kuat akan binasa juga.

9.Akusai wa roku junen no fusaku (Tersalah pilih isteri merasa kepincangan sepanjang hayat)
Pepatah kita ada menyatakan Salah Gelogok Hulu Malang,Pandai Bertenggang Hulu Baik yang bermakna sesuatu kerja yang tidak dibuat dengan berhati-hati akan menyusahkan.Manakala pepatah berbunyi Salah Bunuh Memberi Balas,salah cencang memberi pampas yang bermaksud setiap kesalahan akan menerima hukuman setimpal.Begitu jugalah simpulan bahasa yang berbunyi Salah Gelogok yang bermakna bertindak dengan tidak berfikir dalam.

10.Akuzeni mi ni tsukazu (Mudah Dapat ,Mudah hilang)

Dr Aminudin

No comments: