Sunday, October 11, 2009

Anekdot 6- Alu,Indek dan Lesung


Kami keluarga petani disungaibatudeRelong amat mengenali alu, indek dan lesung.Hari ini bebudak bandar mungkin tidak tahu apa itu alu, indek dan lesung ini.Semua alat-alat untuk menumbuk padi ini saya pernah coretkan dalam blog saya ini terutama dalam tajuk musim menuai atau membuat sawah padi.Begitu jugalah saya telah menceritakan tentang peranan Pakangah Derani sebagai penjaga mesin mengisar padi yang kebanyakan sekarang tidak menggunakan alu dan lesung untuk menumbuk padi.Namun begitu dipendalam Sabah seperti diKota Belut yang pernah saya lawati masih ada lagi mengunakan peralatan tradisi untuk menumbuk padi.Kebetulan dalam rencana Berita harian Bertarikh 14 September 2009 ada menyiarkan gambar indek dan lesung bagi menumbuk kacang bagi dibuat putu kacang diBaling,Kedah, saya paparkan kepada anda sekelian.

Alu dimasa kami bebudak diguna untuk menumbuk padi bila kita hendak dijadikan beras.Padi yang telah ditampi setelah emak menjemur dan menampinya akan kami tumbuk didalam lesung mengunakan alu ataupun indek.Biasanya kami menggunakan indek kerana dapat ditumbuk padi dengan agak banyak dari menggunakan alu.Indek ini digerakan bahagian pemijak dengan kita memijaknya dan kemudian dilepaskan yang membolehkan alu dibahagian hujungnya menghentak padi dalam lesung yang sedia menanti.Kami bebudak masa kecil menjadi mangsa suruhan emak memijak indek ini, tapi kami seronok memijak indek ini kerana dapat berlatih menunjal-nunjal kaki serta bernyanyi.Kalau saya disuruh emak mengindek padi, saya juga memanggil Jefri dan Alim membantu saya menginjak dan menunjal-nunjal ini itu.Kami sambil mengindek akan bernyanyi dan bergurau.Bunyi indek ini menumbuk kadang-kadang begitu mengasyikan kami ia berdentum dan berdegangan.Ada sesekali itu entah macam mana oleh kerana kami terlalu kuat menunjal-nunjal itu itu kayu pemegang kayu indek itu patah, apa lagi bergelempangan lah kami dan padi yang ditumbuk baru sedikit jadi terpaksalah kami dikerahkan oleh emak menumbuk padi itu dengan alu menggunakan pakai tangan.Jadi malam itu kami tidak dapat tidur kerana tangan habis lenguh-lenguh dan sakit.

Alu pula seingat saya digunakan untuk menumbuk padi dalam lesung oleh kaum perempuan disungaibatu.Disamping itu sering digunakan masa musim mengemping yang pernah saya ceritakan.Emping memanglah sedap kalau dimakan degan serawa telur.Begitu juga emping tumbuk yang emak tumbuk bersama gula kabung yang biasanya kami beli dari Benta dan kemudian digaul dengan kukuran kelapa.Ini adalah makanan yang saya sukai dimasa bebudak, dan sekarang ini amat jarang sekali kita bersarapan pagi dengan emping tumbuk lagi.Inilah diantara kenangan yang tidak dapat saya lupakan.Sementelah lagi bila musim mengeping disungaibatu berkumandanglah bunyi hentakkan alu kelesung yang berkelentung berkelentang dari segenap pelusuk tempat baik dari rumah kami, rumah Cik Pah, Rumah Wan Kiah dan lain-lain sepanjang malam musim mengemping.Ia ibarat gema irama muzik yang sungguh mengasyikan dan mengembirakan kami takala itu.

Dr Aminudin

No comments: