Sunday, October 25, 2009

Anekdot 15- Cabai (Solanaceae), Cebor Dan Cenerai (Grewia umbellata) .

Cabai atau cili adalah dalam kelompok Solanaceae ada berbagai jenis, diantaranya ialah cili padi (capsicum frutescens),cili besar atau lada "pegor" (Capsium anum spp.)yang pernah saya coretkan dalam entry Acar Mentimum dimana saya dicabar berlawan makan lada "pegor" itu dengan Akak Milah oleh Akak Nab,cili besar (Capsicum annumvar .grossum), cili burung dan lain-lain.Nampaknya cabai atau cili atau lada adalah benda yang sama.Namun pepatah tentang lada iaitu " siapa makan lada dialah merasa pedas " sering kita dengar dan kalau kena kat kita inilah yang panas cuping telinga mendengarnya.Semasa saya kecil disungaibatuderelong lada memang banyak ayah tanam terutama dikebun sayur kami dekat rumah Cikgu Bakar sebelum rumah kami pindah kesitu. Seperti yang saya coretkan sebelum ini kami bebudak disuruh oleh emak atau ayah menjaga kebun sayur dengan menyiramnya, membaja, membuang benah,memetik sayur dan lain-lain.Mengenai lada atau cabai ini kami menyemainya dalam takung getah yang dibubuh tanah berbaja dan setelah benih itu tumbuh lebih kurang tiga inci barulah diubah atau ditanam keatas batas yang ayah telah buat.Pokok-pokok ini perlu dibaja atau disiram, bila dia berbuah saya cukup gembira melihatnya ia berwarna kehijauan dan masak kemerahan, saya juga suka memakan mentimun dan kacang muda dalam kebun sayur yang kami buat itu disamping makan sebagai ulam bersama nasi.Bagi Akak Nab dia memang makan nasi berulamakan cili padi ini.Saya ada cuba cuba memakan ulam cili padi ini tetapi perut saya tidak tahan dan mulalah berak cair dan saya selalu berlari ketempat melepas dan kalau tak tahan masuk saja dalam paya dekat rumah kami didekat guabama itu dan kemudian kerana kepanas punggung terus "menceborkan diri" dalam gedung Wan.

Cebor mengikut Kamus Dewan ialah "bunyi seperti bunyi benda dibuang keair" yang memang kami masa bebudak suka buat.Kami selalu mencampakan kelapa yang banyak bergelempangan dekat rumah kami itu.Jefri dan Alim bila saya ajak buang buah kelapa itu kedalam gedung mereka akan berebut-rebut mengutip mana-mana kelapa koming yang ada bawah pokok manggis dekat rumah kami itu dan kemudian mencampaknya kedalam gedung wan bunyinya yang "berkecebor" itu yang membuat kami gembira sambil bersorak-sorak kegembiraan.Inilah kenangan semasa kami bebudak disungaibatu yang hari ini sudah sukar dilakukan semula kerana kami semua sudah jadi orang tua.Hanya pada istilah CEBOR ini bagi kami lebih merupakan situasi dimana bila kami mandi adalah dengan "menceborkan" diri dalam air atau terjun kedalam air.Macam juga saya suka terjun kedalam Sungai Teris dari pokok ara dekat rumah We Kadir bersama Nuar Kadir yang mandi sampai merah biji mata.

Pokok cenerai selalu buahnya kami ambil untuk membuat peluru bedil buluh yang kami main masa kecil-kecil dahulu.Seingat saya pokok cenerai ini ada beberapa batang dekat padang badminton atau sepaktakraw sekolah Rendah Relong itu.Dipadang inilah tempat kami selalu berlawan badminton dan kadang-kadang ada perlawanan badminton yang saya selalu juga masuk bertanding.Saya ingat pada Ciku Suhaimi yang tinggi itu pernah mengalahkan saya.Namun begitu bila saya masuk tingkatan 6 diSMART kebolehan saya telah bertambah baik dan saya dapat mewakili SMART dalam pasukan badminton.Bila saya berkerja pula semasa berkhidmat diPejabat Daerah Kuantan kami mengadakan perlawanan badminton yang mana Pegawai Daerah kami ketika itu kuat main badminton jadi saya berlawan dengan dia dan dapat mengalahkannya.Bukan main marah lagi dia kat saya.Itulah boss selalu nak menang.Mengenai buah cenerai ini yang saya nak gelaknya ada kawan suka mengutipnya bila gugur, ada sesekali itu dia terkutip dan memakan tahi kambing yang serupa benar dengan buah cenerai, apa lagi termuntahlah dia.Inilah pantun mengenai cenerai sebagai mengakhiri entry ini :-

Cenerai ada dipohon delima.
Anak tupai berpuak-puak,
Bermisai kusangka panglima,
Rupanya misai penapis tuak.(Dipetik dan disesuaikan dari Pantun Melayu (AB).

Dr Aminudin

No comments: