Sunday, October 18, 2009

Anekdot 11-Pohon Beringin (Ficus benjamina),Beberas(Trigonochlamys griffithii) dan Bingit

Sekarang ini jarang amat saya lihat pohon beringin tumbuh dikampung kami iaitu Sungaibatu deRelong.Dahulu saya melihatnya banyak ditepi GuaBama dan juga dekat Bukit Berangan.Pokok ini begitu rimbun dan dari dahannya berjurai-jurai keluar sejenis akar yang berwarna kuning pinang masak yang begitu anggun dan cantik dipanah cahaya matahari diwaktu pagi.Saya kadang-kadang mengurut-gurut akar-akar pohon beringin yang lembut itu sebelum mendaki anak Bukit Berangan tersebut bagi meneruskan perjalanan saya keSekolah Rendah Relong.Hari ini pohon beringin dekat rumah Aki Hj Uda (saya panggil Tok Guru )itu sudah tiada lagi.Saya kadang-kadang singgah dirumah Tok Guru berborak dengan Hj.Zahari yang kami panggil Beh Ri bertanyakan adakah buku-buku cerita yang baru boleh saya baca.Kalau ada Beh Ri selalu meminjamkan kepada saya.De Relong sudah berkurangan benar pohon beringin sekarang yang sebenarnya amat sejuk mata memandang dan membolehkan kanak-kanak tumpang berteduh dari sinaran panas terik matahari.Namun saya kalau terkenangkan pohon beringin ini saya masih dapat melihat dan berteduh dibawahnya diBeserah yang masih banyaklah terutama dekat Masjid Baru Beserah dan Rumah Rihat Beserah.Sebenar pohon beringin ini adalah dalam kelompok pokok ara. Banyak pokok ara jenis lain tumbuh deRelong.Saya teringatkan banyak pokok-pokok ara yang terdapat ditepi tebing Sungai Teris yang kelihatan begitu cantik bila dia berbuah.Buahnya yang hijau ketika muda kelihatan bergugus-gugus itu memang cantik dan bila masak ia akan berwarna kuning dan bila betul-betul masak berubah menjadi merah.Inilah ciptaan Ilahi yang kalau kita perhatikan merupakan bukti KeagunganNYA.Kadang-kadang kalau nasib kita baik dibawah pokok ara ditepi Sungai Teris itu kita dapat melihat sebarau menyambar buah ara yang jatuh keair itu.Inilah kenangan dimasa saya kecil yang amat sukar saya lupakan.

Pokok Beberas yang biasanya hidup liar dikawasan tanah padang Pakangah Man dekat rumah Pakencik Akob ,semasa kami kecil-kecil buah beberas boleh dipetik bagi yang masak berwarna merah itu dan kami makan rasanya manis.Namun bijinya yang agak besar yang isinya amat nipis itu membuatkan kami tidak merasa kenyang bila memakanya.Jadi buah beberas ini sesuai dijadikan "peluru" bedil senapang buluh yang pernah saya coretkan dalam blog ini.Kalau kami bermain perang bedil ini sampai tidak ingatkan makan-minum dan membuat kerja sekolah lagi.Saya kadang-kadang dimarah oleh ayah dan ada kalanya kalau ayah terlalu marah diambilnya bedil itu dan dibedilnya punggung kita dan kalau kena bedil punggung dengan "peluru" buah beberas habis berbintat punggung kita dibuatnya.

Walaupun main perang bedil ini tidak bingit tetapi main mercun begitu"membingitkan" telinga kita.Hari Raya Puasa baru saja meninggal kita tetapi bunyi mercun yang bingit itu kadang-kadang membuat kita naik marah juga.Maklumlah bila kita nak sembahyang dimasjid kami dBeserah,budak-budak sekarang membakar mercun dan kadang-kadang mercun roket itu masuk masjid dan bunyinya amat mengejutkan kita.Mentelahan pula ada dikalangan kita yang tua-tua ni banyak penyakitnya dan mudah terkejut.Jadi berlainan sekali dengan kami dizaman bebudak dahulu kalau hendak bermain mercun, kami bermain jauh-jauh dari kawasan awan seperti masjid kerana tidak mahu orang yang beribadat terganggu dan tidak menjadikan telinga orang lain jadi bingit.

Dr Aminudin

No comments: