Monday, July 5, 2010

Warkah Rasulullah SAW Kepada Raja Habsyah Adalah Significant Kepada Hikayat Seri Rama Sebagai Naskhah Tertua DiNusantara


Edisi kali ini saya memaparkan Warkah Rasulullah SAW kepada Raja Habsyah ,Negus yang terjemahannya seperti berikut :-

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

Dari Muhammad Rasulullah SAW kepada Negus,Raja Habsyah.

Daku memuji Allah, yang tiada satu apapun yang layak disembah melainkanNya , yang merupakan Pemerintah Seluruh Alam.Dia suci dan bebas (dari segala kecacatan, kekurangan, kelemahan atau kealpaan). Dia memberi perlindungan dan memelihara semua.

Daku mengaku bahawa Isa (Jesus) alaihi salam adalah anak kepada Mariam, yang merupakan Ruhullah dan perkataanNya (Perintah), dia telah dilahirkan oleh Mariam, yang suci dan bersih dari segala kejahatan.Dan Isa alaihi salam dilahirkan oleh Mariam. Allah telah menciptannya dari Ruhnya dan tiupan sama seperti Dia telah ciptakan Adam alaihi salam dengan tanganNya.Daku mengajak kamu kepada Allah yang tiada sekutu bagiNya.Berimanlah denganNya dan sertailah daku dalam ketaatan kepadaNya.Ikutilah daku dan terimalah kenabianku kerana daku adalah utusan Allah.Daku ucapkan kebaikan kepadamu dalam menyampaikan mesej Allah dengan penuh keikhlasan.Terpulanglah kepada kamu untuk menerima nasihat simpatiku.Sampaikan ajakan yang sama kepada rakyat kamu.Daku menghantar sepupuku Jaafar radhiallahu anhu dengan orang-orang Islam yang lain. Apabila mereka sampai kepada kamu, layanilah mereka dengan mesra, dengan mengenepikan kebangaan dan kebesaran seorang pemerintah.

Salam keatas mereka yang mengikuti jalan kebenaran (Sirah Tabari, Jilid 3, 789 Dari Sultan Ahmed Qureshi,Surat-Surat Rasulullah,Perniagaan Jahabersa,2008)

Analisisnya- kita dapati dari Warkah diatas Rasulullah SAW telah menulis surat kepada Raja Habsyah ini pada tahun 7 Hijrah atau 629, Masehi.Dalam Kajian saya terhadap Lembah Bama telah saya nyatakan yang Islam telah sampai ke Tanah Melayu iaitu ke Pahang pada tahun 1028, Masehi melalui pembuktian inskripsi Batu Nissan yang ditemukan diKampung Pematang Pasir,Pekan. Natijahnya Islam sampai kePahang adalah lebih awal dari itu iaitu terus dari Semenanjung Arab.Perkara yang significantnya juga ialah inilah naskhah Bahasa Arab yang dihantar menerusi pemerintah Islam lain keAlam Melayu bagi mengembangkan Islam yang menjadi" Model Warkah Rasulullah " kepada pemerintah Islam selepas Baginda bagi menyibarkan Islam keseluruh pelusuk dunia.Natijahnya yang kedua ini bahawa jelaslah yang Hikayat Seri Rama adalah naskhah tertua diNusantara yang menerima pengaruh Islam seperti mana pernah saya huraikan.

Dr Aminudin

No comments: