Saturday, May 22, 2010

Ranking Imej Blog Sungaibatuderelong dan Kajian Hikayat Seri Rama Bertaraf Dunia


Saya sebenarnya semasa berkhidmat diBahagian Latihan, Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA), Malaysia semasa dalam kerajaan dahulu ditugaskan menyelaras Ranking Universiti Seluruh Dunia bagi membolehkan pelajar-pelajar tajaan JPA
dihantar keuniversiti yang bertaraf Top Ranking.Hari ini saya telah bersara dan meninggalkan perkhidmatan Pegawai Tadbir dan Diplomatik tidaklah begitu berminat lagi untuk membuat kajian tentang " Ranking " ini.Namun oleh kerana jiwa saya merupakan seorang penyelidik maka, saya selalu juga meneliti Ranking tentang blog-blog yang ada sekarang.Terlanjur melihat hal tersebut saya menjenguk juga Ranking blog saya sendiri iaitu http://sungaibatuderelong.blogspot.com.Apa yang membuat saya tertarik ialah blog ini yang terutama sekali tentang kajian Hikayat Seri Rama yang saya kaji itu telah menjadi sebuah blog yang mana imej atau rankingnya bertaraf dunia.Dimana kajian ini sebenarnya boleh anda sekelian membuat search diGoogle Imej dengan menaip tajuk " Hikayat Seri Rama Naskhah Tertua " dari search itu akan memaparkan kepada kita kedudukan kajian ini dimana sebaris atau setanding dengan imej Datuk Seri Anuar Ibrahim, Menteri Besar Kedah, Presiden Indonesia dan lain-lain lagi.Malahan Imej blog Sungaibatuderelong pula memuatkan imej yang lebih banyak fotonya pula termasuklah buku saya yang berjudul " Menyingkap Sejarah Lembah Bama DiNegeri Pahang Sebagai Pusat Perdagangan Terawal bagi Asia Tenggara dan Mengesan Sultan Pemerintah Riau-Lingga-Johor Yang Menetap DiLembah Bama ( Kg Relong )",2009.

Dengan adanya diantara kemudahan ICT boleh kita kecapi sekarang, dimana kajian saya tentang Lembah Bama mendapat bacaan audience diseluruh dunia tiadalah lagi diMalaysia sahaja.Dalam hal ini saya mengucapkan ribuan terima kasih kepada portal Google kerana memberi kesempatan pada saya mencurahkan idea dengan secara percuma.Terima Kasih Daun Keladi, saya paparkan imej blog saya yang mana saya tandakan dengan bulatan bagi blog tersebut.

Dr Aminudin

No comments: