Monday, May 3, 2010

Pengenalan Terhadap Hikayat Seri Rama Sebagai Naskhah Tertua DiNusantara-Atipan XXIX(Pembuktian Ianya Ditulis Oleh Orang Lembah Bama )


7.Dimuka surat 162,Hikayat Seri Rama ada dicoretkan oleh pengarangnya seperti berikut :-

" Setelah sudah makan diangkat pelbagai makanan dibawa orang segala penganan orang makan minum bersuka-sukaan "

Analisis dan Realiti Dalam Kehidupan Lembah Bama - menurut Kamus Dewan ,penganan ialah beranika jenis kuih dan makanan.Penganan ini telah saya coretkan dalam blog ini dibawah tajuk "Meriahnya Surau We Muhamaad " dimasa bulan puasa.Dimana diantara juadah yang menjadi kegemaran kami bebudak ketika itu itu ialah penganan pelita talam yang jarang kita dapati lagi hari ini dibuat orang Kampung Relong dibulan puasa.Namun begitu saya masih boleh mendapatinya digerai pasar ramadhan diKuantan.Biasanya penganan pelita talam ini diberi kepala yang dibuat dari santan kelapa manakala badannya yang berwarna choklat itu dibuat dari tepung gandum.Selain itu penganan "golek " juga terdapat dimasa kami kecil dahulu.Inilah menjadi kegemaran kami disurau sungaibatu disamping nasi berulam yang turut kami gemari ketika itu yang diminum dengan air sirap atau dipanggil juga air serebat.Selain itu air batu bersama selasih juga menjadi kegemaran kami diketika itu.Jadi penganan adalah kuih muih yang lumrah bagi kami diKampung Relong atau kawasan Lembah Bama.

Ayat dari perkataan "penganan " yang masih kami gunakan hingga sekarang diLembah Bama adalah seperti berikut :-

7.1.Penganan - penganan talam (pelita talam ) menjadi kegemaran kami berbuka dibulan ramadhan disurau sungaibatu,Kampung Relong yang selalu disediakan untuk kami oleh kaum wanita disitu.

8.Dalam muka surat 268,Hikayat Seri Rama ada ditulis oleh pengarangnya seperti berikut:-

" Apabila Maharaja Rawana mendengar anaknya mati iapun menjatohkan dirinya dari atas rata lalu bergoling dibumi "

Analisis dan Realiti Kehidupan kami diLembah Bama- perkataan berguling ini telah saya coretkan tentang kenakalan saya semasa kecil dimana minta emak membelikan anting-anting kepada saya bila mereka hendak berjalan dan membeli belah diKuala Lipis.Jadi bila emak saya tidak mahu membelikan anting-anting kepada saya sedangkan makandak hendak membelikan kepada anak-anak perempuannya menyebabkan saya berguling-guling atas pelantar dirumah lama kami dekat Gua Bama itu.Inilah salah satu kenakalan saya semasa kecil sebagai seorang budak lelaki yang tidak tahu apa itu "anting-anting " dimasa kecilnya.Tajuk ini boleh para pembaca budiman baca dalam blog saya dibawah tajuk yang sama.

Ayat dari perkataan "berguling" yang masih kami gunakan diLembah Bama seperti berikut:-

8.1.Berguling-Kadang-kadang kami budak-budak Sungaibatu,diKampung Relong bila menangis berguling-guling diatas tanah bagi mendapat simpati ibu-bapa kami atau supaya mereka memenuhi kehendak kami.

Dr Aminudin

No comments: