Tuesday, May 4, 2010

Pengenalan Terhadap Hikayat Seri Rama Sebagai Naskhah Tertua DiNusantara-Atipan XXX(Pembuktian Ianya Ditulis Oleh Orang Lembah Bama-Akhir )


9.Pada mukasurat 189, dalam Hikayat Seri Rama telah dikarang oleh penulisnya seperti berikut:-

" Maka turun Hanuman ketengah laut dikacaunya laut itu dengan ekornya, sekaliannya menjadi keroh ".

Analisis dan Realiti dalam kehidupan kami diLembah Bama -kacau mengikut Kamus Dewan ialah bercampur baur,tidak teratur.Keroh pula ialah air yang tidak jernih.Mengenai kacau ini ,ada saya coretkan tentang kami membuat dodol dengan mengacaunya.Saya ada menceritakan bagaimana sebelum dikacau dodol ini, kami membuat Lubang dipanggil lubang Letkual (Letak Kuali) yang mana kami mencari busut atau bukit dekat rumah Pakencik Akob bersama Abang Akil.Diatas busut inilah kami korek lubang dan kemudian dibuat tungku untuk diletakkan kuali.Dari lubang sebelah hadapannya kami masukan kayu api bagi memasak dodol tersebut.Setelah kami siap mengacau dodol itu, kami bebudak disitu akan mandi dalam parit dekat rumah Pakencik Akob itu sehingga air parit itu keruh.Bagitu jugalah bila tiba musim kemarau disungai Teris akan diadakan program berikan yang biasanya dekat Gua Bama itu, air sungai menjadi keruh kerana "diharuk " oleh orang kampung bagi menangkap ikan dalam sungai tersebut.Malahan saya begitu gembira sekali bila ikan "naik ngok " bila air sungai Teris yang terlalu keruh itu.Ini membolehkan saya mengnyayuk ikan bador yang telah " naik ngok " itu.Inilah realiti dalam kehidupan kami yang dapat saya buktikan kepada para pembaca sekelian yang benar-benar berlaku dalam pengalaman hidup saya dan juga orang-orang Kampung Relong yang berkaitan dengan apa yang ditulis dalam hikayat Seri Rama itu.

Ayat dari perkataan dikacaunya dan keroh yang masih kami gunakan diLembah Bama adalah seperti berikut :-

9.1.Dikacaunya- Dikacaunya dodol diatas tungku besi dekat rumah Pakencik Akob sehingga masak yang membuatkan kami budak-budak sekelilingnya ketika itu berminat sungguh untuk menjamahnya.

9.2.Keruh- Air Sungai Teris menjadi begitu keruh bila orang kampung turun berikan (menangkap ikan )beramai-ramai menggunakan pelbagai pekakas seperti jala dan jaring dalam program berikan disungai tersebut bila tiba musim kemarau.

Sebenarnya banyak lagi bukti yang boleh saya petik atau nukilkan dari Hikayat Seri Rama yang menjadi realiti dalam kehidupan kami orang Kampung Relong khasnya dan amnya orang diLembah Bama (dalam parameter kajian saya), namun ini adalah sudah cukup untuk membuktikan bahawa sastera orang Lembah Bama lebih jauh mendahulu kesusasteraan German yang mereka panggil GEST dan juga GESELLSCHFTSROMAN yang akan saya ulas dalam edisi terakhir.

Dr Aminudin

No comments: