Sunday, May 2, 2010

Pengenalan Terhadap Hikayat Seri Rama Sebagai Naskhah Tertua DiNusantara-Atipan XXVIII(Pembuktian Ianya Ditulis Oleh Orang Lembah Bama )


6.Seterusnya dalam mukasurat 89,Hikayat Seri Rama telah dicatatkan oleh pengarangnya seperti berikut :-

" Setelah masoklah matahari maka ia datang berapa lama dinantikan oleh Seri Rama ada sebuah dusunnya didalam rimba belantara ada dua balai satu daripada gedong hampir balai itu ada satu mata air maka diikatnya dengan batu yang hijau "

Analisis dan Realiti Kehidupan DiLembah Bama- dari nukilan diatas saya petik perkataan dusun dan juga gedung.Dusun mengikut Kamus Dewan ialah kebun buahan dan Gedung mengikut Yaakub Isa (Kamus Melayu Kelasik) ialah rumah batu yang besar,bangunan tempat menyimpan barang-barang berharga,takungan air didalam sawah tempat yang dijangkakan banyak ikan.

Saya telah mendapati dikampung Relong memang banyak dusun buah-buahan.Disungaibatu sendiri dusun yang selalu kami bermain dan mencari buah-buahan dimusimnya ialah diceruk membebek.Disinilah saya coretkan dalam blog ini satu tajuk khas iaitu Manggis.Selain dari manggis banyak juga buah durian,langsat,rambai,rambutan,rawa dan lain-lain berbuah didusun ini.Malahan dalam memori persekolahan saya disekolah rendah Relong ,saya muatkan cerita betapa kami kurang berminat membuat kerja rumah bila tiba musim buah-buahan dikampung kami.Perkataan yang kedua ialah Gedung yang bagi kami diKampung Relong adalah istilah merujuk kepada takungan air atau tasik kecil.Gedung yang popular dikampung kami ialah Gedung Wan Tekah (gedung dekat rumah kami disungaibatu).Gedung ini ,saya coretkan peristiwa berikan (menangkap ikan ) dalam blog ini.Banyak ikan dalam Gedung Wan Tekah ini seperti sebarau,lampang,potak, ikan kepar,sembilang,puyu,keli,toman dan lain-lain.Gedung ini akan dibuka bila keluarga kami hendak mengadakan khenduri dan mencari ikan untuk dibuat lauk.Selain dari itu gedung banyak terdapat ditempat lain seperti diTeha,Ulu Relong dan dekat Bukit Berangan.Jadi istilah Gedung sebagai tasik kecil perkara lumrah bagi kami diKampung Relong dan kampung-kampung seperti Bapong,Behrang,Bercang dan Keledek.Jadi memang selari apa yang dicatat oleh penulis hikayat ini tentang gedung dengan realiti kehidupan kami diLembah Bama.

Ayat dari perkataan dusun dan gedung yang masih kami gunakan diLembah Bama adalah seperti berikut :-

6.1. Dusun - Semasa saya kecil banyak dusun-dusun dikampung kami menghasilkan buah-buahan tempatan terutama diCeruk Membebek ,Ulu Relong dan Teha tidak diterusik kerana semua orang kampung mempunyai pokok buahan sendiri.

6.2. Gedung-Gedung Wan Tekah dekat rumah lama kami ditepi Gua Bama itu bila tiba masa untuk berikan(menangkap ikan ) saya pernah diminta oleh ayah membuka empangannya dekat mesin pecah batu dikampung kami itu.

Dr Aminudin

No comments: