Saturday, August 22, 2009

Tsuzuku 4- Eumemidae(Angkut 2)

Eumemidae (angkut 2) adalah " a type of bee " ,sejenis lebah yang sering saya perhatikan dimasa saya bebudak disungaibatu,deRelong dahulu.Saya memang suka memerhati binatang atau serangga yang berkerja atau bermain ataupun sedang mencari makan, misalnya saya telah mencoretkan tentang burung kelicap, mengkubung, burung got-got, memerang dan lain-lain. Kali ini saya memerhatikan angkut-angkut yang biasanya terbang dari tanah dan menuju kegelegar rumah kami untuk dia membuat sarang dari tanah.Memang kubu dekat rumah kami yang berhampiran guabama itu banyak tanah yang baik, saya kira lembut dan berwarna kekuningan itu menjadi kegemaran angkut-angkut untuk mengambilnya.Tanah liat ini saya percaya memang sesuai untuk dijadikan bahan-bahan perhiasaan dari tanah untuk dijadikan pasu, vase, boko dari tanah, periuk tanah dan bekas air dari tanah.Namun hingga kehari ini tiada usaha yang dibuat oleh orang Relong bagi mengusahakan pasu-pasu dari tanah liat yang pernah saya lihat ada diusahakan diTelemin,Jerantut oleh usahawan disitu.Tanah liat kategori ini memang banyak dalam Sungai Teris, malahan tanah sebegitu tidak menjadi masalah kalau dikorek diBukit Peninjau yang berdekatan dengan Ulu Relong.Semasa saya kecil dan suka mandi dan terjun dari pokok ara dekat rumah We kadir, ayah Nuar kadir saya masih ingat bila kami terjun dan menyelam disitu tanah liatnya sungguh cantik yang bercampur warna merah dan kuning.Ini adalah perkara yang perlu diterokai oleh generasi muda Relong.Ia memerlu ketabahan seperti sang angkut-angkut membuat sarang dari tanah yang dikutipnya itu hingga menjadi sarangnya yang saya lihat sungguh cantik mengikut warna tanah yang dipunggut itu serta berlok-lok binaannya bila dicantum menjadi sarangnya.Ketabahanya menyiapkan sarang itu perlulah menjadi ikhtibar kepada kita dalam membuat sesuatu perkara itu biarlah hingga sudah dan tidak merupakan hangat-hangat tahi ayam sahaja seperti yang pernah dengar.Saya kadang-kadang malas juga untuk mencoretkan segala pemerhatian saya ini kepada generasi muda Relong tetapi mengenangkan mereka ini adalah anak cucu-cicit (moyot) Dato Linggi adalah generasi saya juga maka macam sang angkut-angkut itu saya bina Blog SungaibatudeRelong ini sedikit-sedikit dan hari ini bolehlah saya kumpulkan menjadi sebuah koleksi yang insyallah akan saya terbitkan pula untuk kenangan bagi orang Relong semua.

Dr Aminudin

No comments: