Sunday, August 30, 2009

Memori Alam Persekolahan V- Jenan

Bila sebut Jenan atau Sekolah Menengah Sultan Abdul Halim,Jitra,Kedah semua orang tahu dan mengiktirafnya sebagai sekolah yang berasrama penuh yang terkenal disebelah utara tanah air ketika itu.Saya walaupun sedih juga mengenangkan betapa jauhnya Jenan dengan Sungaibatu,diLipis agak gembira bila Pakcu Husin dan Makcu Siti hendak menghantar saya keJenan.Jauh memang jauh dari Lipis keRaub dimana perjalanannya mengikuti jalan-jalan keKuala Kubu yang jalan macam ular kepalu waktu itu menuju keIpoh kemudian keKuala Kangsar waktu itu ,mana ada lebuhraya macam sekarang.Rihat entah berapa kali saya pun takingat dan akhirnya kami kePulau Penang naik feri untuk balik kampung Makcu diBalik Pulau.Maka banyak saudara mara Makcu orang Pulau Pinang bertanya, Apa tak khabak ? begitulah mesranya mereka kalau kita kerumah mereka disana.Malahan bila Bidi anak tertua Makcu kawin Perdana Menteri pun datang, Paklah ketika itu.Selepas bermalam diBalik Pulau keesokannya kami berlepas keSungai Petani kemudian keAlor Star dan lepas tu baru sampai diJenan.Perjalanan bukan main jauh membuat juga saya teringkatkan kampung dan mengapa tak belajar saja diClifford,Kuala Lipis.Oleh kerana jiwa saya seorang yang suka mencari pengalaman ,Jenan menjadi pilihan.Setelah Pakcu dan Makcu balik saya ditempatkan diasrama paling hujung dekat kebun getah dan masjid sekolah kami, kalau tak salah saya guru yang menjaga asrama kami ialah Dr Kassim yang merupakan Pengarah Yayasan Sabah bila dia berhenti dari Jenan.Di Jenan ada juga kawan-kawan saya dari Pahang macam Aziz,Ramli,Zamani,Zamilah,Azri dan lain-lain.

Apa yang menariknya Jenan ini sekolah asrama penuh yang mempunyai dwi-jantina bagi murid-muridnya iaitu ada lelaki dan perempuan.Bukan macam MCKK, STAR, dan Kolam Air ketika itu yang jantina sejenis sahaja.Kawan sedarjah saya masih dikenang sampai sekarang Mansor,Ramli,Fuzi,Mohd Zaki,Adhan Kecik,Razak,Fatimah,Roslan,Kassim,Wan aziz,Aziz,Salmiah,Sayuti dan lain-lain.Mereka ini nakal macam saya juga dan saya suka pula bercampur dengan bebudak kelas lain macam Wan Yusof,Abdullah Awang Kecik,Ismail,Yunus dan lain-lain.Guru kelas kami Cikgu Norsiah dan lain-lain guru yang mengajar seperti Aruwah Tansri Megat Junid,Dr Ibrahim, Mr Roger dan lain-lain.Masa itu Guru Besarnya Cikgu Mahmood yang lembut orangnya tetapi boleh mengatasi masaalah murid-murid Jenan yang nakal.Boleh dikatakan keputusan pelajar ketika itu untuk masuk Jenan memerlukan kelulusan SRP yang cemerlang, jadi bebudak yang belajar takperlu diajar beria sangat oleh guru-guru macam wan Aziz kalau diberi kerja matematik semua jadi kacang dan begitu juga Adhan dan Mohd Zaki amat pasih berbahasa Inggeris hingga Mr Roger ajak kerumah dan bila kena pada saya mulalah dia suruh saya duduk depan kelas yang dia katakan saya takberapa nampak huruf yang dia tulis macam cacing.

Bersambung

Dr Aminudin

No comments: