Sunday, August 30, 2009

Layang-layang Nostalgia GuaBama

I
Layang-layang kau melayang tinggi dipuncak gua
berkumpulan kau bermain dan menyanyi
aku yang dibawah sana memang bebudak gayat
dan kuatir kau jatuh nanti jatuh diatas bebatu
besar dan keras tempat ibu menjemur padi
disungaibatu.

Layang-layang terbang melayang dipuncak gua
species kau Hirundo tahitica yang ku kaji berterbangan
diawan dimana-mana sekarang dan dipanggil disana sini
mendapat khidmatmu mengarang sangkar yang berharga
dimana-mana baik didesa dan bandar
yang dahulunya kita kawan sepermainan.

II
Layang-layang kau tumbuh rimbun dikaki gua
musim buahmu ku hampiri dan sukai
kami bermain bersama Jefri dan Alim
tepi paya yang menguning dimusim padi masak
buah kau ditiup anging melayang-layang jauh jatuh
kami nikmati yang kami kenali Cryptocarya griffithiana.

III
Layang-layang yang kami buat dari kertas jarang
berbingkai buluh mahupun bilah pedor
bertali benang berwarni-warni yang bila angin
datang Alim memegang dihujung sana dan kau mulai menaik
dan aku menarik sementara kau melayang tinggi
dipaya kami disungaibatu yang telah kering dan
tiada lagi musim mencangkul, mengubah, menanam padi, mengemping,dan menuai
disungaibatu ini
dan hanya tinggal nostalgia
serta sebuah gua yang tegap berdiri
Guabama.


Dr Aminudin , Ramadhan 7.

No comments: