Thursday, August 20, 2009

Tsuzuku 3- Agah

Agah (to make baby laugh)adalah perkara biasa bagi kita membuat budak kecil supaya ketawa.Saya disungaibatu ,deRelong teringatkan anak-anak saudara atau sepupu saya yang kecil umpamanya anak Akak Nab dengan Abang Nor iaitu Atan, anak Abang Mat dengan Akak Yah iaitu Cali , anak Miah dengan Abang Din iaitu Zita, anak Akak Milah dengan Abang Mat Sekuter iaitu Atan dan anak Pakanda Dahan dengan Makandak Minah iaitu mereka panggil Adik.Budak-budak inilah yang kena agah selalu oleh kami bebudak masa itu.Orang-orang tua zaman itu juga suka menagah budak-budak kecil tetapi agak sekejab maklumlah mereka kena buat kerja disawah atau dikebun ,jadi kami bebudak yang agak besar menjadi galang-ganti mereka pula untuk menagah mereka hinggalah meneman atau membuaikan supaya tidur.Dahulu mana ada orang gaji macam sekarang , jadi abang atau kakak bebudak itu yang menjaga mereka.Kalau tidak ada juga kenalah wan-wan atau aki yang jaga.Macam saya pula kalau tidak tumpang main dirumah Pakencik Akob atau We Muhammad, saya tinggal dengan Wan Tekah (nenek saya) atau kalau semua anak-anak We dan Encik tak ada saya dihantar kerumah Pakandak Dahan dekat rumah Hasan Titik, itupun jarang sangat untuk bermain dengan anak Pakandak iaitu Manan,Azi atau Zahar kerana jauh. Bila kita telah dewasa ini semua menjadi kenangan namun tidak banyak dari kenangan kita dicotetkan atau dibuku untuk generasi yang pernah kita agah mereka diwaktu kecil, cuma kadang-kadang ada mereka teringatkan kita kerana kita ni nakal diwaktu kecil dan memang kalau sebut nama Minum disungaibatu atau Relong orang generasi tua tahu tetapi generasi muda , saya kurang pasti kerana saya sejak tingkatan Satu telah tinggal diasrama sekolah dan kemudian masuk universiti dan berkerja diluar pula.Lainlah dengan Cikgu-cikgu yang lepas keluar Maktab atau Universiti mengajar sekitar Kuala Lipis atau Padang Tengku, itu pun saya dapat tahu tidak banyak yang sanggup beri tution percuma pada anak-anak buah .Jadi mereka ini tetap popular diRelong atau Kuala Lipis.

Dr Aminudin

No comments: