Tuesday, March 16, 2010

Memperkenalkan Peribahasa Jepun Digandingkan Dengan Peribahasa Melayu Siri 19


93.Hito o mite ho o toke (Sesuaikan diri anda dengan kebijaksanaan audience anda)
Simpulan bahasa kita ada berbunyi Pandai berundang bermakna pandai bercakap.Pandai khabar pula bermakna pandai bercerita.Pandai mencincang akar,matilah kepucuknya bermakna cara kerja yang berkesan.Pandai menyelam air dangkal bermakna pandai membawa diri.Pandai menyisih antah daripada beras bermakna pandai membezakan yang baik dan buruk.Namun begitu janganlah kita sebagai pepatah ini ,iaitu Pandai seperti pisau raut,bengkok orang dapat dibetul,bengkok sendiri kekal yang bermakna pandai membetulkan salah orang sahaja.

94.Hito o noroumono wa hito ni norowaru (Anjing yang membunuh serigala akan dibunuh jua oleh serigala kelak)
Pepatah kita tentang anjing banyak juga diantaranya, Anjing bercawat ekor bermakna pergi kerana malu.Anjing diberi makan nasi,bilakah kenyang ? yang bererti orang tamak takakan pernah puas.Anjing galak ,babi berani bererti orang yang bergaduh kalau sama-sama garang.Anjing menyalak bukit,bukit takakan runtuh bermakna orang yang baik walau dicela tetap baik.Anjing menyalak kafilah lalu pula bermakna terus mara tanpa mempedulikan apa juga rintangan.Anjing tersepit dipagar bermakna serba susah.

95.Hito onoono ete fuete ari (Setiap orang itu ada kelebihan dan kelemahanya)
Banyak peribahasa kita tentang orang.Orang bersagar bermakna tidak beranak.Orang cabuk mengekor angin bermakna orang hina tidak patut berjalan dihadapan.Orang berdendang dipentasnya,orang menari diladangnya bermakna ada kuasa.Orang bergayung sama pandai,bak kundi atas dulang bermakna sama-sama bijak.Orang menggamang mati jatuh,orang pendingin mati hanyut yang bermakna kalau takut,mati,kalau berani tidak apa-apa.Orang pemakan candu,dengan candu sampai mati bermakna ketagihan.

96.Hito wa mikake ni yoranumono (Sesorang itu tidaklah boleh dinilai hanya dengan penampilanya sahaja )
Laksana barang derham,sedia ada suratan Istambul bermakna perbuatan mulia yang menerima pujian istimewa.Laksana bunga dedap,sungguh merah berbau tidak bermakna cantik tapi tidak berbudi.Laksana sampan pukat bermakna tidak pernah pergi jauh.Laksana lembu dogol,tidak boleh ditanduk hanya disondol bermakna besar tetapi tidak membahayakan.Laksana lembu dungkul bererti cakap besar sahaja.

97.Honmatsu o tento suru (Letaklah kereta kuda dibelakang kuda tersebut)
Kuda andal ialah kuda yang selalu menang perlumbaan.Kuda itu kuda juga, keldai itu keldai juga yang bermakna tidak dapat lari dari sifat semula jadi.Kuda mendua katak ialah kuda yang larinya kencang.Kuda yang pantas tidak berkehendakkan cemeti bererti orang yang rajin tidak perlu dipaksa.Tetapi janganlah jadi kuda tunggangan yang bermakna orang yang dijadikan alat.

98.Hotoke tsukutte tamashii irezu (Ibarat Membajak Ladang dan lupakan benih)
Ladang bersesapan,sawah berjerahan bermakna terbukti kejahatan telah dilakukan.Benih yang baik tak memilih tanah bermakna kalau baik kemana pergi tetap mulia.Benih yang baik,jatuh kelaut menjadi pulau bermakna orang yang mulia, dimana berada tetap dimuliakan.

99.Hyakubun wa ikken ni shikazu (Melihat adalah kebolehpercayaan)
Percaya,tidak tergesa-gesa bermakna berkerja dengan yakin dan kepakaran akan berjaya
Lihat anak pandang menantu bermakna kalau melakukan sesuatu fikirkan juga kesannya kepada orang lain.

100.Hyotan kara koma ga deru( Perkara diluarjangkaan sering terjadi)
Malang mujur bermakna nasib buruk.Malang berlantik buluh pecah bermakna bersusah-payah menyelamatkan diri.Malang tidak berbau bererti kecelakaan boleh berlaku pada bila-bila masa.Malang tidak boleh ditolak,mujur tak boleh diraih bererti nasib buruk dan baik telah ditakdirkan.

Dr Aminudin

No comments: