Thursday, April 29, 2010

Pengenalan Terhadap Kajian Hikayat Seri Rama Sebagai Naskhah Tertua DiNusantara -Atipan XXVI (Pembuktian Ianya Ditulis Oleh Orang Lembah Bama)



3.Didalam muka surat 73, Hikayat Seri Rama ada dicoretkan oleh penulisnya seperti berikut :-

" Maka daki itu jadi seekor katak hijau warnanya seperti kumbang padang "

Analisis dan Realiti Dalam Kehidupan DiLembah Bama- dalam kajian saya tentang Lembah Bama (Aminudin,2009) saya telah membuat penelitian tentang flora dan fauna yang terdapat hidup diGua Bama dan juga sekitarnya.Saya mendapati katak banyak terdapat dekat Gua dan didalam Gua Bama, begitu juga seingat saya katak hijau banyak terdapat dalam paya orang Kampung Relong.Saya semasa kecil suka memancing ikan Toman dengan Abang Akil, selalu menangkap anak-anak katak hijau ini sebagai umpan kail untuk mendapatkan ikan toman yang banyak dalam gedung Wan (nenek) dekat Gua Bama itu.Bagitu juga dengan kumbang padang yang banyak terdapat didekat rumah lama kami dekat Gua Bama tersebut.Saya ada menyoretkan dalam blog ini tentang kumbang sebagai memori khas saya terhadap bintang tersebut yang banyak terdapat dikampung kami.Dalam edisi kali ini juga saya paparkan foto katak hijau dari The Complete Encyclopedia of Wild Animals,2006 dan juga foto kumbang padang yang turut berwarna hijau yang jarang dapat kita lihat sekarang kerana yang banyak kita lihat ialah kumbang berwarna hitam , paparan ini adalah dari buku Common Malaysian Beetles,oleh Vincent Weng-Yew Tung,1983.

Ayat dari perkataan katak hijau dan kumbang padang yang masih kami gunakan diLembah Bama ialah :-

3.1.Katak hijau- anak kakak hijau sering menjadi mangsa kami budak-budak diKampung Relong kerana menjadi umpan kail bagi mendapatkan ikan toman (haruan) yang digemari sebagai masakan lemak cili padi.

3.2.Kumbang padang- Kumbang padang itu kami perolehi dari gelegar surau diSungai Batu yang kami tangkap secara menghalau dia masuk kedalam botol.



4.Didalam mukasurat 75, Hikayat Seri Rama itu juga menulis tentang memunggut burung yang ditulis seperti berikut :-

" Maka tatkala itu Maharaja Dasarata pun menyuroh orang tua memungut burong dari dalam taman ".

Analisis dan Realiti Dalam Kehidupan DiLembah Bama- "memunggut burong ", bagi setengah orang dari kita mungkin anih tetapi bagi kami diKampung Relong adalah perkara biasa dimasa saya zaman bebudak. Saya ada mencoretkan tentang mengetah burung dan menangkap wak-wak (burung wak-wak) dalam blog ini. Saya ada menceritakan bagaimana kami memunggut burung merebah yang telah digetah dengan getah terap bersama Abang Mat (anak We Muhammad) yang amat banyak dapat kami kutip.Begitu jugalah bagaimana saya dan We Idin menjaring burung wak-wak yang beliau panggilburung tersebut dengan cara menjampinya.Ini semua, adalah biasa bagi kami dizaman kanak-kanak dahulu diSungaibatu, Kampung Relong dan amat bebetulan pula dengan petikan yang dinyatakan dalam hikayat tersebut diatas dengan realiti kehidupan kami diLembah Bama.

Ayat dari perkataan " memunggut burong" yang masih kami gunakan diLembah Bama ialah
seperti berikut :-

4.1.Memunggut burung - Saya kadang-kadang terkenang kembali peristiwa kami memunggut burung merebah yang telah digetah dengan getah terap dipadang dekat klinik Kampung Relong masa dahulu itu sungguh menyeronokan.


Dr Aminudin

No comments: