Monday, February 15, 2010

FELDA JENGKA 4 Dan Generasi Keduanya


Pada hari Isnin bersamaan 15hb Februari 2010, saya berkesempatan menghadhiri perkahwinan anak Akak Milah diJengka 4.Majlis itu begitu meriah dimana Atan yang memanggil saya We, Minum telah mengakhiri zaman bujangnya.Ramai saudara mara kami terutama dari Sungaibatuderelong hadir.Menu yang menarik perhatian saya ialah umbut kelapa turut dihidangkan seperti mana saya pernah coretkan dalam blog ini dalam anekdot saya.Perubahan yang ketara dari segi pembangunan FELDA ialah infrastruktur dan bangunan rumah peneroka dari dahulu hingga sekarang.Dahulu masa kami menghantar Akak Milah dan Abang Mat Skuter keJengka 4 ialah jalan tanah merah dan rumah kayu dan sekarang kebanyakan jalan dalam skim FELDA Jengka telah bertar dan rumah pula telah diubah-suai dan dibesarkan menjadi rumah batu.Manakala para peneroka pula sekarang telah berusia dan ada yang telah mulai sakit.Justeru itu satu skim kepada warga berumur hendaklah ditambahbaik dari segi menjaga kebajikan mereka dari segi perubatan dan bantuan perubatan.Saya juga melihat harga kelapa sawit dan getah yang sering turun naik itu perlu distabilkan bagi menjamin sumber kewangan yang mantap bagi peneroka FELDA ,ini perlu kerana bagi generasi kedua FELDA tidaklah begitu jelas halatuju yang dirancang untuk mereka.Mereka seolah-olah dibiarkan bergantung pada generasi FELDA yang pertama.Ini akan membebankan mereka sekiranya anak ramai dan kajian tentang perspektif ekonomi generasi kedua FELDA perlulah dibuat bagi mengenal pasti permasalahan dan cara hendak menyelesaikanya.Perkara ini patut dijalankan dahulu diFELDA dalam Negeri Pahang dahulu kerana bilangan penempatan FELDA adalah yang banyak dan Perdana Menteri sekarang pula adalah orang Pahang yang saya dapati berminat dalam hal ehwal FELDA.Manakala saya pula bersedia untuk memberikan pandangan sekiranya diminta.

Sekian dan Selamat Pengantin Baru Atan dan Serangkap Pantun Dinukil Dari Mastika September 1959 berbunyi :-

Ruak-ruak mandi dipaya,
Orang Menumbuk diPulau Hantu,
Mak beruntung bapa suka,
Kawin anak sambut menantu.
Dr Aminudin

No comments: