Monday, June 29, 2009

Buntut Pulau,Temerloh

Buntut Pulau, Temerloh adalah sebuah perkampong tempat saya bermain dengan kakitangan Pejabat Daerah dan Tanah Temerloh, bila ada perlawanan sukan antara rumah-rumah.Buntut Pulau mendapat namanya kerana terletak dibelakang sebuah pulau pasir didalam Sungai Pahang tersebut.Kedudukannya dibelakang (dibuntut pulau tersebut)menyebabkan ia mendapat namanya.Saya difahamkan PakSako (Ishak Haji Muhammad) seorang bekas magistrate Pahang dahulu dan juga penulis buku Matlela Gila dilahirkan diBuntut Pulau.Malahan saya pernah diberi tahu bahawa Makwe saya We Zaharah adalah saudaramara Paksako, jadi secara taklangsung saya adalah waris beliau, yang sedikit sebanyak saya ada persamaan dengannya iaitu saya juga pernah menjadi magistrate diTemerloh secara pengwartaan dan sekarang seorang penulis blog pula.Selain dari itu padang ini jugalah tempat perhimpunan Angkatan Pemuda Insaf (API) dalam usaha mereka menentang penjajahan British dahulu.Berbalik tentang penubuhan rumah-rumah perlawanan kami dipejabat daerah dahulu, saya telah mengetuai rumah hijau, manakala Dato'Alias ,Haji Fadzri dan ADO Muhamad Ali mengetuai rumah lain.DiBuntut Pulaulah merupakan gelanggang bolasepak yang masa itu padangnya tidaklah begitu rata dan kadang-kadang ada tahi kerbau.Disinilah tempat kami berentap dan bermain, dimana saya selaku penjaga goal sering dapat mematahkan serangan dar pihak lawan, terutama yang selalu menjadi musuh pasukan kami adalah pasukan Dato' Alias.Hinggalah hari ini saya terkenangkan peristiwa perlawanan diantara rumah-rumah dipejabat kami itu walaupun tegang tetapi berkesudahan dengan ramah-mesra dan kasih sayang.Saya juga terkenangkan gelagat cc Baha yang tidak senang duduk bila kami bermain dan bersedia bila-bila masa menyediakan kami air miuman yang diusung oleh vannya keulu kehilir disamping barang rivellnya.Pada hari ini padang tempat kami bermain ini telah dipagar takut dikerjakan oleh kerbau, maka saya berpendapat eloklah dibiarkan terbuka macam dataran merdeka kerana ia merupakan tempat bersejarah, manakala hal kerbau itu perlu disendong oleh tuan masing-masing .Hari ini juga saya mendapat tahu kuari pasir diBuntut Pulau yang dahulu beroperasi sekarang agak sukar mendapat pelanggan mungkin kerana ekonomi kita yang tidak menentu jadi saya berpendapat ia patut diproses menjadi second product seperti batu blok atau pasir tapis untuk menjadi nilai tambah kepadanya.Dinegeri seperti Selangor dan Kuala Lumpur keperluan pasir amatlah tinggi jadi kita dinegeri yang banyak pasir perlulah berhemah dari sekarang, malahan diKuantan sekarang tanah merah untuk menambun tanah adalah sukar dicari, jadi alternatifnya adalah pasir dan ini dapat dilihat dari projek Lebuh Raya Kuantan-Pekan yang dalam pembinaan sekarang telah menggunakan pasir sungai.

Dr Aminudin

No comments: