Tuesday, June 30, 2009

Batu Tiga,Temerloh

Kampong Batu Tiga, Temerloh adalah juga tempat permainan saya (berinteraksi) dengan orang-orang kampong disitu semasa saya bertugas diPejabat Daerah Temerloh.Rumah Encik Nawawi saya menyaksikannya dari membina cerucuk hinggalah berdiri megah sekarang dekat rumah ayahnya Pakcik Muhamad saya menyaksikan dengan mata saya sendiri.Anak beranak Pakcik Muhammad adalah kebanyakan usahawan.Dari kontraktor kecil kini telah menjadi berjaya hingga memiliki beberapa buah pintu kedai dua tingkat dijalan besar Temerloh-Mentakab sekarang, dimasa sekarang dua pintu dari ini disewakan kepada PosLaju Temerloh pada hari ini.Saya telah menganggap Encik nawawi macam keluarga sendiri dan saya juga difahamkan mereka ada kena mengena juga dengan kami yang berasal dari Dato Linggi. Saya juga difahamkan ayah Encik Nawawi ini adalah seorang tokoh politik yang terkenal juga suatu masa dahulu dalam memperjuangkan kaun marhain. Kampong batu tiga dahulu pernah juga didiami dalam rumah kayu tepi jalan dekat Sekolah Menengah Ugama disitu oleh Makalang saya Ustazah Sepiah dari Chenor.Hari ini dia telah berhijrah keKuala Lumpur mengikut anaknya yang menjadi doktor diHospital Selayang.Kampong Batu Tiga dahulu agak sunyi dari kereta tetapi hari ini setelah terbangunnya perumahan persekitaran tersebut dan juga gedong perniagaan kowboi dalam paya yang ditambung serta pembesaran jalan Temerloh-Mentakab, kita dapati trafik bagi jalan ini bertambah banyak dan ini ditambah pula jalan untuk kelebuh raya Kuala Lumpur-Kuantan turut melalui jalan ini.Jadi harga tanah sekitar Batu Tiga telah melambung tinggi terutama dalam paya yang dulu kami kata payadalam dan tiada orang mahu telah mencecah ratusan ribu seekar sekarang.Simpang empat dihadap sekolah Padang Lalang sekarang begitu berharga tanahnya dan rumah dan kedai tumbuh dengan banyak hinggalah kekawasan perindustrian sanggang.Jadi rumah cc baha dikawasan perumahan menuju kelebuh raya itu sekarang melambung naik nilainya.Dia mungkin senang hati sekarang namun begitu untuk membeli tanah disitu sekarang kita akan berfikir banyak-banyak bagaimana untuk mendapat sumber kewangan.Inilah pelaburan harta tanah yang kadang-kadang kita tidak menjangkakannya namun begitu seperti yang pernah saya katakan faktur infrastruktur memainkan peranannya dalam kita membuat ramalan tetang kenaikan nilai hartatanah.

Dr Aminudin

No comments: