Tuesday, June 30, 2009

Batu Sawar,Temerloh

Batu Sawar, Temerloh adalah kampong yang agak jauh dan terpencil dari bandar Temerloh.Namun begitu saya berkesempatan melawat dan meninjau perkampongan tersebut semasa berkhidmat diPejabat Daerah dan Tanah Temerloh yang terpaksa melalui jalan Felda-Felda Jengka dan kemudian kawasan Gunung Senyum dan barulah keBatu Sawar.Batu Sawar kalau mengikut Sasterawan Zakaria Hitam banyak nama perkampongan tersebut diPahang.Misalnya Batu sawar ada diKechau,Lipis,ada diPulau Manis,Pekan, ada diBatu Talam,Raub dan ada diHulu Tembeling,Jerantut.Mengikut Zakaria Hitam ,Batu Sawar mendapat nama kerana sawar yang dibuat oleh Sang Kelembai telah menjadi batu.Sawar yang dibuat oleh Sang Kelembai itu adalah untuk membolehkan ia menahan tuwar.Tuwar ini telah saya coretkan dalam blog saya yang terdahulu.Berbalik pada kampong Batu Sawar diTemerloh ini, adalah perkampongan yang sedangkan diusahakan perladangan kelapa sawit dan juga diusahakan projek akuakutur ketika itu dan saya percaya sekarang telah membuahkan hasilnya terutama sekali kelapa sawit.Dengan siapnya projek Jambatan Kerdau yang akan merentasi sungai Pahang yang dalam pembinaan sekarang saya percaya penduduk Batu Sawar akan lebih cekas lagi untuk menghantar hasil pertanian mereka keTemerloh ataupun Jerantut.Dimana selama ini mereka terpaksa keTemerloh melalui jalan darat yang jauh menerusi Kampong Awah.Jadi inilah satu contoh infrastruktur yang dibina oleh Kerajaan untuk kemudahan rakyat, namun begitu berapa lamakah mereka telah menanti projek Jambatan Kerdau itu, mereka sajalah yang boleh menjawapnya.

Dr Aminudin

No comments: