Friday, December 12, 2008

Sejarah Pahang Lebih Tua Dari Sejarah Melaka : Satu Penemuan Baru

Sesungguhnya sejarah Negeri Pahang adalah lebih tua dari sejarah Melaka yang selama ini kita membaca buku sejarah Malaysia sekarang.Ini adalah berdasarkan fakta dan kajian-kajian baru yang menunjukan dan diambil kesimpulan dari kajian-kajian dan tinggalan arkeologi seperti digua-gua seperti diKota gelanggi,Gua Bama(Kg Relong,Gua Batu Luas (Taman Negara,Pulau Tioman,Sejarah Orang syed diPahang dan lain-lain.Kajian dan penyelidikan diPulau Tioman berdasarkan artifak arkeologi telah mengukuhkan teori yang negeri Pahang adalah sebuah negara Maritim yang berpusat dikuala Lipis dan pelabuhan lautannya adalah diPulau Tioman.Kajian Prof Dr Nik Hassan Suhaimi pada 1997 telah mengesahkan bahawa Pulau Tioman adalah pusat maritime.Manakala saya pula akan membuktikan Lembah Bama adalah merupakan Pusat Perdagangan dan pelabuhan ditengah-tengah Tanah Melayu.Catatan ahli-ahlu pelayaran cina seperti Cheo Jun Kun turut mengatakan sejarah Kesultanan Pahang adalah lebih dahulu wujud berbanding dengan sejarah kesultanan Melaka dimana menurutnya Pahang amat terkenal dengan pengeluran lakawood,jadi kajian lebih banyak juga akan terus membuktikan bahawa perkara ini benar dikawasan seperti Lipis,Tioman,Tasek Bera,Tasik Cina dan lain-lain.

Sejarawan seperti wilder pada tahun 1982 telah mengemukan pendapatnya bahawa sejarah Pahang menjadi sebuah kerajaan terawal adalah kerana aspek semulajadinya yang menpunyai sungai-sungai besar dan terdapat galian yang bernilai ialitu emas yang banyak dipahang sejak dahulu lagi dan masih ada hingga kehari ini dimana ianya dilombong sehingga sekarang.Jadi menurut penulis ini sungailah menjadi perhubungan dan emas dielsport keluar negara.Malahan sungai-sungai itu dipanggil sungai-sungai emas (rivers of gold),selain dari itu ada juga pengkaji yang berpendapat bahawa sejarah Pahang adalah lebih awal dari Melaka adalah kerana aspek penempatan mereka.Penempatan yang dimaksudkan ialah kerana ada dua buah tasik besar diPahang iaitu Tasek Bera dan Tasek Cini, malahan nama tasek Bera yang ada kaitan dengan bahasa sanskrit bermakna kesucian (sacredness) yang mana samalah dengan tamaddun terawal dunia seperti diMesir dan India.

Sejarah kedatangan Uslam juga cukup menarik dimana penulis seperti Othman Yatim (1997) mendapati batu nisan diKg Pematang Pasir,Pekan yang bertarikh 419hijrah atau bersamaan 1028 masehi adalah lebih awal yang terdapat dapipada Batu Bersurat yang beratrikh 702 hijrah atau bersamaan 1303 yang dijumpai diTerengganu.Banyak ahli sejarah mengatakan orang Pahang memelok Islam akibat sultan Melaka yang dihantar kePahang.Kajian yang lebih banyak bolehlah dibuat pada kubur-kubur lama diPahang Tua bagi menghalusi perkara ini.Namun bagi saya kubur-kubur lama perlu dianalisis walau tiada bernisan kerana ianya ada kaitan dengan Kerajaan Melayu Aceh dan Riau Lingga yang akan saya jelaskan dalam bab mengesan waris kesultanan tersebut yang membuka penempatan diLembah Bama.

Ini adalah sebahagian dari catatan penulis mengenai bukti Kerajaan Pahang adalah lebih lama atau wujud dari Kesultanan Melaka yang selama ini kita sangkakan.sekian semula jumpa lagi dibahagian sambungannya.

Dr Aminudin

1 comment:

Anonymous said...

assalamualaikum wmthwbkth.,

am very interested to know about your findings .. is there any link of sejarah islam lama ke zaman nabi ibrahim a.s. .. it may not be far fetched because of the earth movements that separated us all .. insyaALLAAH .. if your findings is about revealing the truth .. than the truth will be revealed .. :)