Friday, May 2, 2014

Analisis Kedua-Hukum Kanun Pahang

Analisa kandungan (content analysis) adalah berasaskan elemen dan juga nilai (value).Keduanya ini adalah juga angkubah-angkubah (variable) yang sangat penting dalam Hukum Kanaun Pahang versi Muzium Negeri Pahang yang dikaji.Pada keseluruhan dalam mukasurat-mukasurat kanun yang dikaji terdapat elemen dan nilai-nilai kebudayaan atau cara hidup Islam.Elemen dan nilai-nilai tersebut tercermin dalam catatan yang saya buat mengikut mukasurat-mukasurat Hukum Kanun Pahang bagi versi Muzium Negeri Pahang yang dikaji.Catatan saya nukilkan dan juga memetik index yang disediakan oleh pihak penyelenggara kanun tersebut. Analisis ini sebenarnya boleh diprogramkan dalam komputer bagi semua elemen dan nilai-nilai yang saya kehendaki, namun untuk mencapai hasrat saya supaya lebih mendalami dan menghayati kanun ini maka saya membuat analisis secara manual.Selain dari itu saya juga tertarik dengan istilah-istilah yang digunakan dalam kanun ini untuk saya bandingkan dengan Hukum Kanun Melaka dan Undang-Undang Kedah sejauh manakah istilah tersebut lebih menarik mahupun lebih "advance" dari kanun yang lain itu..

Analisis I
 Pada mukasurat pertama kanun ini telah dimulai dengan Alhamdulilah Rabbil alamin dengan ucapan syukur kepada Allah SWT dan juga memberi salam kepada junjungan kita Nabi Muhammad SAW dan diikuti oleh mukasurat 2 yang memaparkan kanun sebagai garis panduan terhadap elemen keIslaman berpandukan hukum-hukum bagi mereka yang melakukan dosa.Istilah dosa, serta kawasan hukum kanun ini diliputi adalah negeri dan anak sungai seperti index yang disediakan.Seorang muslim perlu melihat dirinya menerima nikmat yang tidak terhitung banyaknya dari Allah SWT. Justeru perlulah kita menyukuri kepada Allah.Allah sahaja layak disanjung sepertimana Allah berfirman dalam Al-Quran ,Surah An-Nahl, ayat 53 yang maksudnya, " Dan apa saja nikmat yang ada pada kalian. maka daripada Allah (datangnya) ". Bersambung.

No comments: