Saturday, August 6, 2011

Biografi Abang Mejar (B) A-Siri 1


PERTEMUAN DENGAN ABANG MEJAR (B) A
Dalam bulan ramadhan yang mulia ini saya mula menulis tentang biografi Abang Mejar (B)A yang banyak berbakti kepada Lembah Bama.Seperti yang saya katakan Lembah Bama memang tersembunyi Khazanah yang tidak ternilai. Kini saya menyingkap khazanah modal insan yang banyak berbakti kepada Lembah Bama atau Kuala Lipis.Ahli sejarah Pahang atau Lipis banyak membuat seminar disana dan sini, namun warga yang banyak berjasa nampaknya dilupakan.Saya banyak menulis tentang hal-hal sejarah melalui pendekatan yang berbeza dengan orang yang mempunyai displin sejarah kerana saya mempunyai latarbelakang akedemik yang bukan sejarah.Orang dari displin sejarah mengatakan tulisan saya bukannya bertunjangkan sejarah dan tidak menurut displin sejarah.Jadi ulasan saya ialah orang displin sejarah kenalah menulis dan memdokumentasi tulisan sejarah dan menulis pula mengikut methodologi penyelidikan sejarah, kalau tidak didokumentasikan masakan iannya menjadi sejarah. Dengan kata lebih tepat ialah jangan pandai bercakap saja tetapi hendaklah ditulis apa yang mereka cakapkan atau orang lain cakap tentang Lembah Bama atau Kuala Lipis misalnya.

Berbalik kepada pertemuan dengan Abang Mejar(B) A yang sepatutnya saya temui bila buku saya Menyingkap Sejarah Lembah Bama yang diterbitkan pada tahun 2009 oleh Percetakkan RK Letra siap pihak pengurusnya Abang Kassim berkata Abang Mejar (B) A kagum dengan tulisan saya itu. Setelah itu kami dapat bercakap melalui handpone dan hanya pada tahun ini 2011 kami dapat berjumpa dibatu 5,Kuantan bersama Akak N. Saya sebenarnya menganggap beliau sebagai abang saya sendiri kerana dimasa kecil saya selalu sendirian dan saya selalu bermain dengan orang lain seperti sepupu-sepupu saya dan juga rumah berhampiran dengan rumah kami diRelong.Jadi rumah Akak N dan Kama adalah dekat rumah kami. Rumah Pakitam A tempat saya bermain dan juga merupakan jalan menuju kerumah Pakandak Dahan.

Bersambung

No comments: