Sunday, August 21, 2011

Al-Burdah: Pujian-Pujian Buat Baginda Rasullah(4)


BAHAGIAN BAHAYA HAWA NAFSU (Tandzir hawa al-nafs)

Personaliti Pertama meluahkan perasaan hatinya dan penyesalannya.

Sememangnya aku sebegini,
lantaran hawa nafsuku yang tidak bermata,
hinggakan ku lupa tentang usiaku.

Selain dari itu aku tiada melakukan,
amal kebaikan,
aku tidak mengira juga,
akan uban dikepalaku.

Sememangnya aku sebegini,
aku tidak mampu menghormati,
uban dikepalaku,
yang sebetulnya kalauku tahu,
aku ku tutupi,
ubanku ini,
agar tidak dilihat dan diperkatakan orang.

Kalau begitu,siapakah yang boleh menyekat hawa nafsu,
ibarat amukan sang kuda liar untuk melepaskan dirinya,
dari ikatan dilembah nan gelap.

Lantaran itu ,aku berpendapat engkau,
juga tidak dapat melawan hawa nafsumu,
kerana nafsu makan kalau puaskan,
dengan makan ianya tiada akan hilang.
Kerana ia akan datang kembali,
dengan lebih besar dan kuat.

Bersambung

Dr Aminudin

No comments: