Monday, August 8, 2011

Biografi Abang Mejar (B) A-Siri 2


Setelah begitu lama saya tidak berjumpa dengan Akak N dan Abang A, maka pada penghujung bukan Julai 2011 ,sebelum kita menyambut ramadhan saya berkesempatan berjumpa mereka semula dibatu 5,Kuantan. Saya begitu terharu dan gembira kerana dapat berjumpa dengan mereka yang berpuluh-puluh tahun tidak pernah berjumpa. Saya dengan terharu sambil mengimbau kembali semasa perkahwinan Akak N dengan Abang A bahawa saya betul-betul ingat yang saya begitu gembira dengan upacara perkahwinan itu sembil bermain-main dibawah pokok bangkong yang dibuat orang bangsal bertanak nasi bagi menjamu orang makan pada majlis perkahwinan tersebut.

Pakitam Ali, ayah kepada Akak N merupakan seorang yang pelembut dan dimana ada orang kahwin diRelong, beliaulah yang memakaikan pakaian pengantin lelaki dan beliau begitu menyanyangi saya hingga bila saya sakit atau demam dia akan datang membawakan masakan untuk saya. Dimasa kecil saya sering menghidapi penyakit sukar untuk menelan. Jadi Pakitam Alilah yang datang membawakan bunga matakail untuk saya minum bagi melegakan sakit saya itu. Pakitam Ali juga memang terkenal sebagai seorang tukang masak yang handal diRelong. Jadi setelah Abang A menjadi Pengurus LTP diSungai Ular, saya dimaklumkan Pakitam Ali menjadi tukang masaknya disana.

Bersambung

Dr Aminudin

No comments: