Friday, August 27, 2010

Teori Raut Wajah Dari Perspektif Islam : Kajian Terhadap Legacy Datok Linggi @ Sultan Ahmad I Riayat Shah Dilihat Dari Segi Aspek Pengangkutan



Kajian terhadap aspek pengangkutan air telah saya coretkan dalam blog ini sebanyak 5 siri dimana dari Penemuan Terusan diLembah Bama yang wujud dari Kedah (Cheruk Tok Kun) melalui Lembah Bama dan berakhir diKuala Pahang ,Pekan,Pahang. Lakaran Terusan itu saya muatkan dalam buku Kajian Lembah Bama Bahagian Pertama. Buku Teori Raut Wajah Dari Perspektif Islam ini adalah lanjutan dari kajian tersebut.Edisi kali ini saya akan melihat sistem pengangkutan diLembah Bama dari aspek pengangkutan darat yang mula digunakan diera tahun 1900.Pada umumnya sistem pengangkutan darat menggunakan jalan yang menggunakan gajah.DiPahang khasnya gajah begitu digemari ,malahan lambang negeri pahang juga ada mengambil gajah sebagai sebahagian dari lambang tersebut.Dari foto yang saya paparkan gajah menjadi kenderaan resmi diraja dan begitu juga diPerak dilihat digunakan oleh orang biasa.Saya akan paparkan kemudian apabila melihat corak pakaian perempuan Melayu dahulu dengan menaiki gajah.Gajah sebagai binatang besar ini boleh mengantikan feri sebelum ada feri diPahang dimana dia mengharung Sungai Pahang.Bagi kenderaan bermoto pula kita lihat bas adalah pengakutan awam yang menarik ramai penumpang yang berulang alik dari Lipis keSelangor seperti dipaparkan dalam foto yang saya petik dari " Malaysia A Pictorial History 1400-2004 " oleh Wendy Khadijah Moore,2008 ".


Dr Aminudin

No comments: