Monday, August 9, 2010

Teori Raut Wajah Dari Perspektif Islam : Kajian Terhadap Legacy Datok Linggi @ Sultan Ahmad I Riayat Shah Yang DiTabalkan Pada tahun 1761



Agak lama juga saya tidak mengemaskini kajian yang tersebut diatas dimana merupakan bahagian kedua dari Kajian Lembah Bama.Kebetulan Adik (Dr Hapiza Muhammad) memaparkan wajah Musbri Mohamed yang juga waris saya, sungguhpun kami tidak dibesarkan diKampung Relong secara bersama tapi kami sering berkenalan semasa diKuantan dan juga semasa saya bertugas diPutrajaya.Sebagai satu kajian berdasarkan fakta dan saintifik bagi Teori Raut Wajah yang pernah dijalankan diAmerika Syarikat telah mendapati wajah-wajah mereka yang bersaudara-mara adalah tidak banyak berbeza diantara satu sama lain.Misalnya Ayah dengan anak, anak saudara dengan bapa saudara, cucu dengan datok, sepupu dengan sepupu dan sebagainya.Dalam Teori Raut Wajah bagi kajian terhadap susur galur Datuk Linggi yang merupakan Moyot saya, merupakan kajian betapa significantnya dengan wajah-wajah susur galur Datok Linggi dengan legacynya.Jadi buat sementara waktu biar saya paparkan sekelumit wajah-wajah dalam Teori Raut Wajah itu tentang significantnya diantara saya (Aminudin ) dengan Musbri Mohamed.Foto saya adalah semasa menuntut diUKM pada tahun 1974-1978 bagi Ijazah Pertama bersama Saudara Alkasah dari Perak ( Memakai baju batik), manakala foto Musbri Mohamed bergambar solo semasa menuntut diITM,Shah Alam dalam bidang undang-undang.

Insyallah Teori Raut Wajah dari Persepktif Islam : Kajian Terhadap Legacy Datok Linggi akan saya siapkan.

Selamat Berpuasa

Dr Aminudin

No comments: