Friday, November 20, 2009

Memperkenalkan Peribahasa Jepun Digandingkan Dengan Peribahasa Melayu Siri 7


32.Daiji no ue niwa daiji o tore (Semak dua kali sebelum membuat keputusan)
Simpulan bahasa kita ada menyebut berhati-hati yang bermakna cermat,teliti serta berjaga-jaga.Begitu juga berhemat sebelum habis yang bermakna hati-hati supaya tidak menyesal dikemudian hari.

33.Daiji wa iccho isseki de narazu (Kota Rom tidak dibina dalam masa sehari)
Sebuah Kerajaan yang besar tidaklah dirikan dengan sekelip mata.Pepatah kita berbunyi Kuat akar kerana tunjang,kuat tunjang kerana akar yang kekuatan sesebuah negara itu kerana rakyat saling bantu membantu dan begitu juga pepatah yang berbunyi Kuat berdiri pohon kerana akarnya,kuat akar kerana tanah dimana membawa pengertian yang kekuatan kita kerana suka berpakat.

34.Damarimono no he wa kusai (Lelaki pendiam ibarat air tenang, lagi dalam lagi bahaya)
Pepatah Melayu ada menyatakan Air tenang menghanyutkan yang bermakna orang pendiam membahayakan.Manakala Air tenang jangan disangka tiada bahaya yang bermaksud kalau pendiam jangan disangka bodoh atau penakut.Tetapi pepatah yang berbunyi Air yang jernih,sayak yang landai bermakna segala sesuatu yang berlaku dengan adil dan benar.

35.Danketsu wa chikara nari (Jerami yang banyak boleh mengikat seekor gajah)
Sebesar-besar gajah dirimba,jatuh juga ketangan manusia yang bermakna orang kuatpun boleh dikalahkan.Jadi janganlah kita menjadi Gajah pengangkut lada,kuda pelejang bukit yang bermakna anak muda yang sanggup jadi orang suruhan kerana pujian.

36.Darenimo sakaeru toki ga aru (Setiap anjing ada harinya)
Pepatah Melayu kita tentang anjing banyak juga diantaranya Anjing diberi makan nasi,bilakah kenyang ? yang bermakna orang tamak tidak pernah puas.Anjing bersepit ekor yang membawa erti pergi kerana malu.Manakala pepatah berbunyi Anjing itu meskipun dirantai dengan rantai emas sekalipun nescaya berulang-ulang juga ketempat najis yang memberi erti bahawa orang jahat tak akan berubah.

Dr Aminudin

No comments: