Monday, November 9, 2009

Memperkenalkan Peribahasa Jepun Digandingkan Dengan Peribahasa Melayu Siri 5


21.Baka ni tsukeru kusuri wa nai ( Tiada ubat bagi Kebodohan)
Peribahasa Melayu tentang kebodohan ada juga seperti Bodoh sombong yang bermakna bodoh dan degil.Manakala bodoh macam telur bererti terlalu lurus.Bagi pepatah yang berbunyi bodoh-bodoh sepat,tidak makan pancing emas pula bermakna nampak bodoh tetapi tidak boleh ditipu.

22,Bijin hakumei ( Cantik dan bertuah selalunya saling bergandingan)
Pepatah kita tentang kecantikan ialah bunga kembang menanti layu yang bererti kecantikan perempuan tidak kekal.Bunga tengah kembang ditaman,baunya merbak kemana-mana yang bererti kecantikan seorang gadis itu diketahui dimana-mana.Bunga bahasa ialah bahasa yang indah.

23.Binbo himanashi (Orang susah mana ada masa lapang)
Pepatah Melayu tentang kesusahan ada berbunyi Orang buta kehilangan tongkatnya yang bermakna orang yang sudah susah bertambah lagi susah.Orang galang pula bermakna orang yang sanggup berkorban nyawa.Orang kalau adalah pemain nobat dan orang keputihan adalah orang yang taat pada ugama.

24.Bun wa bu ni masaru (Pena lebih tajam dari pedang)
Peribahasa ini ada juga dalam perumpamaan kita yang membawa pengertian tentang tulisan lebih kekuatannya dari pedang(berperang).

25.Chi no ri wa hito no wa ni shikazu (Bersatu kita Kukuh)
Peribahasa kita ada mengatakan Bagai aur dengan tebing yang bermakna saling bantu membantu.Manakala bagai dakwat dengan kertas yang bermakna tidak boleh bercerai.Begitu juga peribahasa berbunyi Bagai keroncor dengan belangkas yang membawa erti sepakat.

Dr Aminudin

No comments: