Sunday, November 15, 2009

Memperkenalkan Peribahasa Jepun Digandingkan Dengan Peribahasa Melayu Siri 6


26.Chabara mo ittoki (Sedikit lebih baik dari tiada lansung)
Bidalan kita ada mengatakan sedikit-sedikit,lama -lama jadi bukit yang bermakna tekun dan sabar akan beroleh kejayaan.Samalaj juga bidalan yang berbunyi sedikit-sedikit teku,lama-lama menjadi bukit yang bermakna berjimat-jimat sedikit-sedikit lama-mana simpanan jadi banyak.

27.Chinmoku wa kotoba yorimo yuben nari ( Senyap adakala tanda kebijaksanaan)
Pepatah Melayu ada menyatakan diam itu setinggi-tinggi mutu sibodoh yang bermakna kalau tidak tahu,lebih baik diam.Begitu pula diam ubi, diam berisi yang bermakna diam bukan kerana bodoh.Manakala diam ubi lagi kental,diam besi lagi sentil yang bermakna orang berilmu kalau diam dia berfikir, orang bodoh kalau diam sia-sia saja.

28.Chiri mo tsumoreba yamato naru (Lautan terjadi dari setitik air)
Pepatah kita tentang laut ada berbunyi Laut datang memunggahkan mutiara yang bermakna orang berilmu datang mangajar.Manakala Laut ditembak darat kena bermakna lain yang dihajat, lain yang dapat.Pepatah yang berbunyi laut madu berpantaikan gula bermakna sudahlah bahasanya lembut,orangnya pun cantik.

29.Chisha niwa senryo no isshitsu ari (Kita tidak selalu bijak dalam semua perkara)
Pepatah Melayu ada menyatakan Sepandai-pandai tupai melompat, jatuh ketanah juga yang bermakna orang pandai sekalipun akan buat silap juga.

30.Chiwa kenka wa koi no iroage (Bila pasangan kasih bertengkar, kasih sayang kian bertambah)
Pepatah Melayu ada berbunyi sesekali perahu lalu,sekali kiambang terkuak yang bermakna bila masalah selesai,pihak yang berkonflik akan baik semula.

Dr Aminudin

No comments: