Thursday, October 24, 2013

Kajian Hukum Kanun Pahang- Siri 2

Setelah meneliti Hukum Kanun Pahang yang saya beli diMuzium Pahang itu saya akan mengkaji aspek penerapan idea-idea Imam Shafi'i yang merupakan mazhab pegangan kita diMalaysia.Disamping itu juga saya akan membuat perbandingan dengan Undang-Undang Kedah yang ditulis pada 1650,Masehi .Buku Undang-Undang Kedah yang diselenggara oleh Mariyam Salim ,diterbitkan oleh DBP hanya dijual pada harga RM23 berbanding dengan Hukum Kanun Pahang dijual pada harga RM298.Natijahnya buku mana yang dapat kita manafatkan untuk memperolehi ilmu, anda sahaja yang dapat menjawabnya sebab wang bagi pembeliannya dari poket anda. Bagi saya akan saya buatkan ikhtisar dan perbandingan bagi kedua buku tersebut dengan ilmu-limu Imam Shafi'i yang ditinggalkan kepada kita semua untuk diterapkan. Insyallah apabila kajian saya sudah akan saya terbitkan dan bagi yang ingin membelinya mampu berbuat demikian dengan harga yang tidaklah mencecah ratusan ringgit.

No comments: