Monday, November 26, 2012

Pahang Beachcombing- Menerbitkan Semula Poskad

Sempena kajian saya bagi pantai-pantai diPahang dimulai dari Pantai Cendur,Kuantan hingga kePantai Tanjung Gemuk,Rompin saya bercadang untuk menerbitkan semula poskad yang kebanyakan dari kita sekarang telah tidak menggunakan. Memanglah dengan dengan ada media cetak menerusi ICT sekarang, gambar-gambar boleh kita perolehi dilaman-laman web dan blog. Namun saya terasa coretan dari kawan-kawan dan tempelan stem diatas poskad itu lebih meninggalkan kesan nostalgia dan dapat disimpan dalam album.Bila sila melihat poskad lama seperti diFraser Hill dan Cameron Highlands ditahun 1930an tentu kita dapat merasakan betapa dahulu cuaca kedua tempat ini begitu dingin dahulunya berbanding dengan cuaca sekarang.Ini semua saya huraikan tentang iklim Malaysia dan Pahang dalam buku saya ini...Beachcombing.Dipaparkan dua poskad lama bagaimana Fraser Hill dan Cameron Highlands dahulu dari buku Malaya 500 early postcards, oleh Cheah Jim Seng,2008.

No comments: