Sunday, November 14, 2010

Sejarah Pendudukan Jepun DiPahang Satu Demensi Baru- Siri 2


SEJARAH JEPUN DARI PERSPEKTIF KETENTERAAN

Era Yayoi (300 SM-250 M)

Berdasarkan kajian diramalkan yang terdapat migrasi dari masyarakat diCina ke Jepun yang membawa masuk sekali teknik menanam. Mereka berasimilasi dengan masyarakat setempat disitu dengan dikenali sebagai zaman Yayoi. Mereka mengerjakan padi basah (sawah)disamping itu kajian-kajian pakar arkeologi mendapati mereka ketika itu boleh membuat seramik dan juga logam.Dizaman Yayoi terdapat teknologi membuat logam seperti tembaga,loyang,besi dan keluli bagi alat-alat kegunaan harian dan senjata.Mereka juga menanam padi dengan tekun dari pagi hingga kepetang dan tahu cara mengalirkan air bagi sawah dan menetapkan waktu menanam.Dikatakan juga dizaman ini telah wujud golongan sami yang mengekalkan semangat terhadap alam seperti tanah, sungai,hujan,angin,bulan dan matahari.Ini semua mereka kaitkan dengan alam semula jadi sebagai semangat padi.Dari sudut persengketaan dari zaman Jomon hingga ke Yayoi ini tidak berhenti dengan perbalahan dikalangan puak-puak.

Sekitar era ini kelihatan hubungan dengan Dinasti Han dari negara Wa( Cina).Dimana pada asalnya mereka yang mempunyai 100 puak sering bergaduh dan dan berperang antara satu dengan lain selama 80 tahun.Sehinggalah lebih dari 30 puak telah disatukan oleh seorang ketua bernama Himiko.Beliau dikatakan telah menghantar wakilnya Nashonmi keCina dengan menghadiahkan hamba-hamba dan pakaian kepada Daifang diCina dan mengadakan hubungan diplomatik dengan Cao Wei (Kerajaan Cina Wei).

Diakhir abad ke4 ,Puak Yamato telah bertapak dan teguh didataran Nara dan dikatakan mengawal kawasan sekitarnya. Mereka juga mengadakan hubungan diplomatik dan bertukar-tukar perwakilan dengan Kerajaan Korea dan Maharaja Cina. Malahan Yamato telah juga menghantar tenteranya kenegeri yang dikuasai oleh Korea ketika itu bernama Goguryeo.Yamato juga mempunyai hubungan yang erat dengan Kerajaan Baekje diKorea yang mereka dapat menerima Ugama Buddha dan tulisan Cina.Bagi menahan serangan dari luar negara Jepun ketika itu membina pengkalan tentera mereka diDazaifu .

Bersambung-Era Yamato (250-710 M) dan Era Nara juga Heian

Dr Aminudin

No comments: