Saturday, November 13, 2010

Sejarah Pendudukan Jepun DiPahang Satu Demensi Baru- Siri 1


Atas kekurangan bahan-bahan bacaan Sejarah tentang pendudukan Jepun diNegeri Pahang saya menyahut cabaran untuk memulakan penulisan dalam blog ini dan kemudian berdasarkan soalan temuramah saya dengan mereka yang menyatakan kesanggupan untuk menceritakan memoir mereka dizaman Jepun kepada saya diPahang ini.Sebagai permulaan mari kita lihat sejarah Jepun dari perspektif ketenteraan atau peperangan.

SEJARAH JEPUN DARI PERSPEKTIF KETENTERAAN

Jepun yang mempunyai keluasan geografi 394,744 km sq dengan penduduk seramai 126.8 juta pada tahun 2010 (anggaran).Ibu negaranya ialah Tokyo yang mempunyai penduduk seramai 35.27 juta bagi metro area. Manakala bandar besar yang lain ialah Yokohama,Osaka,Nagoya,Sapporo,Kobe,Kyoto,Fukuoka,Kawasaki,Hiroshima dan lain-lain.
Dikatakan asal usul orang Jepun seperti dicerita dalam Hikayat Kojiki dan Hihongi cukup seronok membacanya.Umpamanya dikatakan orang Jepun berasal dari Kami (Tuhan) yang berasal dari langit dimana kemudiannya berkahwin dengan orang Jepun. Manakala Negara Jepun itu dijadikan mendapat restu dari Kami juga.Menurut versi hikayat lain orang Jepun kini adalah dari generasi yang ketujuh dari Kami dan dikatakan mula-mula tinggal diOnogoro yang terletak didekat Pulau Awaji diSelatan Jepun sekarang.Banyak ahli sejarah Jepun bersetuju berdasarkan hikayat Jepun yang tarikh pembentukan atau kewujudan Negara Jepun adalah pada 660 Sebelum Masehi yang diasaskan oleh Kami bernama Jimmu, namun Maharaja Jepun pula dikatakan dari keturunan Kami bernama Amaterasu yang diiktiraf oleh Pelembagaan Meiji pada tahun 1889,Masehi itu.

Berdasarkan kajian akeologi dikatakan permulaan orang Jepun adalah sejak zaman Jomon.Era bagi Jomon ialah dari 10,000-300 Sebelum Masehi dimana dipenghujung era itu perkampungan mereka dikelilingi parit-parit dan pagar-pagar kayu akibat pertentangan dikalangan mereka dan peperangan dikalangan mereka mengunakan pedang,pisau,panah dan anak panah serta pengikat.

Bersambung - ERA YAYOI (300 SM-250 M)

Dr Aminudin

No comments: